Recensie: Girl Online On Tour (Girl Online #2) – Zoe Sugg

Nadat Girl Online me uit mijn leesdip haalde, kon ik niet anders dan verdergaan in deze trilogie. Ik rende daarom naar de bibliotheek en leende het tweede deel, Girl Online On Tour. Wederom een heel fijn boek, maar ook een stuk heftiger en realistischer dan het eerste deel. Dit vond ik van Girl Online On Tour van Zoe Sugg.

LET OP: spoilers. Lees hier de recensie van het eerste deel van Girl Online.

In het kort: Girl Online On Tour

De 16-jarige Penny heeft een relatie met de knappe rockster Noah Flynn. Tijdens haar zomervakantie vergezelt Penny hem op zijn eerste tournee door Europa. Al snel blijkt dat Noah nauwelijks tijd voor haar heeft en merkt ze dat de band haar vaak buitensluit. Wanneer Penny ook nog eens anonieme dreigmails ontvangt, voelt zij zich steeds minder welkom en komt haar relatie met Noah zwaar onder druk te staan.

De diepte in

Waar Girl Online echt een heel luchtig en vrolijk boek is, gaat Girl Online On Tour meer de diepte in. Dat merkte ik nog niet meteen, omdat het eerst verder gaat over de oude thema’s zoals paniekaanvallen en Penny’s relatie met Noah. Pas verder in het boek, als Penny met Noah mee op tour gaat door Europa, wordt het boek wat gelaagder.

‘Waar Girl Online echt een heel luchtig en vrolijk boek is, gaat Girl Online On Tour meer de diepte in’

Zo lees je dat Penny het moeilijk vindt om een plek te vinden in de groep. Zeker als een bandlid niet zo aardig tegen haar doet. Ik vond dat eigenlijk een heel goed onderwerp, hoe je jezelf plaatst in een groep terwijl je je niet zo thuis voelt. Je leeft echt met Penny mee hierdoor. Ik hoopte bijvoorbeeld dat het leuker zou worden voor haar en ze haar plek zou vinden. Goed onderwerp dus, zeker voor tieners, omdat het heel herkenbaar kan zijn.

girl online on tour zoe sugg recensie

Een stuk realistischer dan deel 1

Ook vond ik dit tweede deel een stuk realistischer dan het eerste deel. Oké, een beroemde popster daten EN ook nog met hem op tour gaan, is natuurlijk sowieso al niet erg realistisch (was het maar waar, haha!) – maar Girl Online On Tour is toch stukken realistischer dan het eerste deel. En dan heb ik het meer over de gevoelens van Penny dan over het plot zelf.

‘Ik vind het echt goed dat het boek niet zo zoetsappig is, dat Penny’s paniekaanvallen dus niet als sneeuw voor de zon verdwijnen nu ze een vriend heeft

Ik vind het echt goed dat het boek niet zo zoetsappig is, dat Penny’s paniekaanvallen dus niet als sneeuw voor de zon verdwijnen nu ze een vriend heeft. Nee, niet alles is dan meteen helemaal geweldig, de paniekaanvallen blijven gewoon. Net zoals dat in het echte leven ook het geval is. Ook merk je dat Penny gaat twijfelen aan Noah. Kortom: het is allemaal wat puurder, de gevoelens van Penny zijn gevoelens die je in het echte leven ook zou kunnen hebben.

Een heel fijn boek, en een stuk diepgaander dan het vorige deel. Ik geef Girl Online On Tour net als Girl Online 3,5 sterren. Ik merk namelijk dat ik graag vanuit een nieuw perspectief zou willen lezen, maar dat gebeurt in boek twee ook niet – helaas.