Recensie: Inkt – Alice Broadway

Inkt van Alice Broadway spotte ik al een tijdje geleden op Goodreads. Nu is het boek er ook in het Nederlands, met dezelfde cover vol glinsterende koperen details. Maar niet alleen de cover is tof en origineel, de inhoud van Inkt is dat ook. Een verhaal over tatoeages met een betekenis, een strijd tussen twee volken en een geheim verleden – dit vond ik van Inkt.

In het kort: Inkt

Is je ziel te vangen in een tatoeage? Leora leeft in een wereld zonder geheimen: alle ervaringen, mijlpalen en misstappen worden als tatoeages op je huid weergegeven, zichtbaar voor iedereen. Leora kan tatoeages ‘lezen’: ze voelt de verhalen en emoties erachter. Daar zit niet iedereen op te wachten. Wanneer blijkt dat Leora’s vader niet was wie ze dacht dat hij was, komt haar hele leven – haar hele identiteit – op losse schroeven te staan.

Een kleine dosis fantasy, maar geen draken en weerwolven

De beschrijving van Inkt verklapt weinig. Toch dacht ik toen ik de beschrijving las: dit boek wil ik lezen. Een verhaal over tatoeages en een geheim verleden vond ik meteen spannend en origineel klinken. Aan de andere kant was ik een beetje sceptisch: zou ik dit wel leuk vinden? Het lijkt best wel fantasy, en dat is niet echt mijn genre. Sci-fi vind ik wel tof, maar draken, weerwolven en zombies hoef ik niet zo nodig in een boek. Maar Inkt is lastig te plaatsen.

‘Je kunt je wel met hoofdpersoon Leora identificeren

Ik zou Inkt denk ik als een YA-boek beschrijven met kleine dosis fantasy. De wereld waarin hoofdpersoon Leora leeft is fictief, net als in boeken zoals The Hunger Games, maar je kunt je wel met haar identificeren. Ze maakt dingen mee waar iedereen mee te maken krijgt: rouwverwerking, ruzie met haar moeder en twijfels of ze haar beste vriendin iets moet vertellen. Het fantasy gedeelte in het boek zit in het verhaal over een witte heks. Zij is de vijand van de getatoeëerde mensen in Leora’s wereld. Geen weerwolven, vampieren of draken dus, maar wel een heks. Toch denk ik dat het fantasy-gehalte wel omhoog gaat, Inkt is namelijk het eerste deel van de Skinbooks-serie. Wie weet wat er in de komende boeken gaat gebeuren. Het einde verklapt in ieder geval dat het spannend gaat worden.

inkt alice broadway recensie

Mega enthousiast en sprookjes tussendoor

Ondanks dat ik nooit fantasy lees (niet eens een klein beetje), was ik na de eerste paar hoofdstukken meteen enthousiast over het boek. Alice Broadway sleurt je meteen mee een compleet andere wereld in. Een wereld waarin je bijvoorbeeld leeftijdsstippen getatoeëerd krijgt op je huid, of een streep op je onderarm als je iets hebt gestolen. Het doorleesgehalte is door al die vreemde en originele dingen in Leora’s wereld daarom ook groot. Ik was steeds benieuwd wat er nog meer verteld zou worden.

‘De sprookjes tussendoor geven voor mij een extra dimensie aan het verhaal’

Daarnaast leef je mee met de onzekerheid van Leora. Haar vader is net overleden, maar wordt hij wel herinnerd? Ze zullen eerst zijn huid moeten controleren of hij wel een goed leven heeft geleid. Leora komt er langzamerhand achter dat zijn leven niet helemaal was zoals ze dacht dat het was. Ook leert ze meer over de geschiedenis van haar volk. In haar wereld hebben de getatoeëerde mensen namelijk oorlog met de blanco’s (je raadt het al: mensen die een huid zonder tatoeages hebben). Leora komt achter die geschiedenis door korte sprookjes die je tussendoor leest. Dat vond ik enorm tof! Zo is er een verhaal over twee zussen: de goede prinses met bijzondere tatoeages, en de witte heks die blanco door het leven ging. Stuk voor stuk mega leuk om te lezen tussen de normale hoofdstukken door. Het gaf voor mij een extra dimensie aan het verhaal.

Het eindoordeel: tof opgebouwde wereld & nieuwsgierig naar meer

Wat een origineel boek is dit. Het leest onwijs makkelijk door, ook als je net zoals ik niet zo’n fan bent van fantasy. Door de korte hoofdstukken, de goed opgebouwde wereld en de sprookjes tussendoor vond ik dit echt enorm fijn om te lezen. Het is een goed eerste deel, waarin nog niet mega veel gebeurd, maar wel genoeg om je nieuwsgierig te maken naar de komende boeken in de Skinbooks-serie. Ik kijk in ieder geval uit naar meer, want OMG DAT EINDE MAAKT ME ZO BENIEUWD. Inkt krijgt van mij 4 van de 5 sterren.

Heb jij Inkt al gelezen?

*dit boek kreeg ik opgestuurd als recensie-exemplaar van de uitgeverij