Recensie: Levensbloed – Gena Showalter

Na Eerste Leven van Gena Showalter, was ik compleet overdonderd. Wat een tof verhaal dat zich afspeelt in een bijzondere wereld! Nu is het tweede deel in de Everlife-serie, Levensbloed, ook uit. Tijd om te kijken of het net zo goed is als Eerste Leven.

LET OP: SPOILERS. Hier lees je de recensie over het eerste deel, Eerste Leven.

In het kort: Levensbloed

“Je eerste leven is nog maar het begin… Na je dood kies je voor Myriad of Troika, twee rijken die in eeuwige strijd met elkaar verwikkeld zijn.

Myriad en Troika hebben om Tenley gevochten vanwege de bijzondere kracht die ze bezit. Beide rijken zijn ervan overtuigd dat degene die haar ziel wint meer macht zal krijgen. Met haar laatste adem heeft Tenley uiteindelijk gekozen voor Troika, het rijk van licht en liefde. Dat heeft echter grote consequenties. Niet alleen verkeert ze nog steeds in gevaar, maar ook staat ze nu lijnrecht tegenover Killian, de jongen die bij Myriad hoort en die ze maar niet kan vergeten. Ondertussen dreigt Killian zijn eeuwige leven te verliezen. Hij heeft nog maar één kans op redding: Tenley verslaan in een spel dat zij nog nooit gespeeld heeft…”

Het eeuwige leven & meer fantasy

Eerste Leven eindigde met een mega cliffhanger. Gelukkig gaat Levensbloed precies verder waar Eerste Leven is gestopt. Tenley komt namelijk aan in Troika. Vanaf daar sleept Gena Showalter je mee in deze bijzondere wereld. Waar je in Eerste Leven leest hoe het is op aarde, gaat het hier over het eeuwige leven in Troika. Ik moest daar wel even aan wennen, omdat het boek meer fantasy is dan het eerste deel. Aangezien ik geen ervaren fantasylezer ben, moest ik soms even extra goed nadenken of zinnen opnieuw lezen om de wereld echt voor me te zien.

‘Levensbloed is meer fantasy dan het eerste deel’

Gelukkig beschrijft Gena Showalter veel details, denk: gouden straten, hologrammen en overal huizen in verschillende bouwstijlen. Ondanks de vele details, pakte het boek me niet helemaal. Er is een oorlog gaande tussen de twee rijken, maar de spanning voelde ik als lezer niet genoeg. Het bleef op een bepaalde manier wat vlak. Ik had niet het gevoel alsof ik meegenomen werd naar het slagveld door de hoofdpersoon. Jammer, want daardoor greep het boek me dus niet compleet.

levensbloed gena showalter recensie

Op zich een goed plot

Het plot zit op zich wel goed in elkaar. Dit boek staat in het teken van oorlog. Maar zoals ik al zei, ik werd niet zo meegesleept als gehoopt. Ook kon ik er soms geen touw meer aan vastknopen omdat er veel dingen tegelijkertijd gebeuren maar het ondanks dat toch saai bleef. Het plot is op zich prima, maar de uitwerking kan beter. Dat viel me echt tegen, want Eerste Leven was juist wél erg sterk.

‘Je merkt dat de schrijfster overal over heeft nagedacht’

Dan over de personages. Ik vond Tenley vanaf het begin al een leuk personage, maar in Levensbloed kom je nog meer over haar en haar familieleden in Troika te weten. Zo vond ik haar grootmoeder Meredith een leuke toevoeging en komt ook Tenley’s tante, Leipe Lina, weer even langs in dit boek. Tenley zelf vond ik iets minder een sterk personage dan voorheen. Soms vond ik de dingen die ze deed niet helemaal passen, een beetje’out of character’.

levensbloed gena showalter recensie

Ik vond Levensbloed leuk, maar zeker niet geweldig. Ik had een spannend en bloedstollend boek verwacht, zodat je de oorlog tussen de twee rijken echt zou voelen. Dat bleef uit en het was op momenten zelfs saai?! Het kwam allemaal niet goed uit de verf en ik raakte soms de draad een beetje kwijt. Ik geef het boek dus drie sterren. Laten we hopen dat Eeuwige Leven, het laatste deel, wél fantastisch ik. Daar heb ik goede hoop op.

Ik kreeg dit boek opgestuurd van Uitgeverij HarperCollins