Recensie: Liefde & Gelato – Jenna Evans Welch

Een witte cover met twee schattige ijsjes. Alleen daardoor wilde ik dit young adult boek al onwijs graag lezen. Maar is het verhaal ook het lezen waard? Dit is wat ik vond van Liefde en Gelato.

Over de schrijfster: scooter rijden en gelato
De schrijfster van het boek, Jenna Evans Welch, woont in Amerika. In het verhaal beschrijft ze allerlei plaatsen in ItaliĆ«, soms tot in de allerkleinste details. Ik vroeg me daardoor meteen af: hoe weet ze dat allemaal? Waarschijnlijk omdat op de middelbare school heeft gezeten in Florence. Tenminste, dat staat op de achterkant van het boek. šŸ˜‰ Naast naar school gaan had Jenna er een hele leuke tijd, zo leerde ze er scooter rijden en at ze natuurlijk – lekker toepasselijk – heel veel ijsjes, gelato.

Meer dan alleen een zomers verhaal
Het verhaal begint met Lina die de zomer gaat doorbrengen in Toscane. Ze is alleen niet zo in de stemming, haar moeder is namelijk een tijdje geleden overleden. Maar omdat haar moeders laatste wens was dat ze naar Italiƫ zou gaan om haar vader te leren kennen, pakt ze toch haar spullen en vertrekt. Eenmaal daar krijgt ze een dagboek van haar moeder in handen dat vol geheimen staat. En wie is nu eigenlijk haar vader?

Je denkt misschien: dit is alleen een standaard verhaal dat zich afspeelt in de zomer, maar dat is het allesbehalve. Door het dagboek van haar moeder krijgt dit verhaal een diepere laag.

liefdeengelato

Spannende stukken en zoektocht naar Lina’s vader
Ik vond het boek allereerst enorm fijn om te lezen. Jenna schrijft alles heel duidelijk op, waardoor je hoofdstuk na hoofdstuk door blijft lezen. Meteen vanaf het begin wilde ik weten hoe het met de hoofdpersoon in het boek, Lina, zou gaan in Italiƫ. Ze is een jong meisje dat haar moeder is verloren, dat vond ik erg aangrijpend. Ik vond het daarom ook knap dat ze helemaal alleen naar Italiƫ vertrok om op zoek te gaan naar haar vader.

Zoals ik al zei is het een boek met een diepere laag. Dat komt vooral omdat Lina het dagboek van haar moeder leest. Door de stukjes kom je meer over haar moeders tijd in Italiƫ te weten en leef je met Lina mee. Door het dagboek ontstaat een spannende zoektocht (beetje zoals Mamma Mia, want wie is nou haar vader?) en dat is onwijs leuk om te lezen. Ik was telkens benieuwd hoe het zou lopen en wilde daardoor verder lezen.

liefdeengelato2

Conclusie?
Ik vind deze young adult oprecht een echte must-read. Het verhaal bevat eigenlijk alles als je op zoek bent naar een young adult boek dat ook feelgood is. Het is verdrietig, spannend, heel erg grappig en hartverwarmend – en soms is het dat allemaal tegelijk. Lezen dus, zeker als je young adult boeken verslind zoals ik! šŸ˜‰

EĆ©n reactie