Recensie: Op de rand van het niets – Corinne Duyvis

Een sci-fi young adult boek dat zich ook nog eens afspeelt in Nederland, dat vond ik wel heel tof klinken. Daarom las ik Op De Rand Van Het Niets, dat naast een apocalyptisch verhaal ook een verhaal is waarin ontzettend veel belangrijke onderwerpen zitten.

Op De Rand Van Het Niets: in het kort
Het is 2035 in Amsterdam en ieder moment kan de aarde door een vernietigende komeet geraakt worden. Doodeng, daarom zijn veel mensen in ruimteschepen vertrokken op weg naar een veiligere planeet. Maar de zestienjarige Denise blijft, net als zoveel mensen, achter op aarde. Eigenlijk hebben Denise, haar zus Iris en haar moeder een plek in een schuilkelder, maar als ze er achter komen dat er nog een ruimteschip op aarde is willen ze daar een plek bemachtigen. Niet zo makkelijk als je autistisch bent, want op een ruimteschip moet je heel erg je best doen en veel werken.

Mega veel belangrijke onderwerpen
Hoewel het boek mij eerst aansprak omdat het zich in een apocalyptische wereld afspeelt, ben na het lezen van Op De Rand Van Het Niets ook heel erg enthousiast over de diversiteit in het boek. Natuurlijk komt dat omdat de hoofdpersoon, Denise, autistisch is. Maar dat is nog maar het topje van de ijsberg, want je leest ook over transgender zijn, etnische achtergrond, geloof of verslaving. Het zijn geen hoofdthema’s, maar onderwerpen die goed in het verhaal zijn verweven. Zo voelt het meteen realistisch.

“Corinne Duyvis zorgt ervoor dat Denise niet alleen als ‘autistisch meisje’ wordt neergezet, maar maakt het beeld veel genuanceerder”

Die diversiteit zit er trouwens niet voor niets in. Corinne Duyvis, schrijfster van het boek, vindt diversiteit namelijk enorm belangrijk. Ook is ze, net als hoofdpersoon Denise, autistisch. Dat Corinne veel weet over autisme is goed te merken in het verhaal. Ze zorgt ervoor dat Denise niet alleen als ‘autistisch meisje’ wordt neergezet, maar maakt het beeld veel genuanceerder. Denise is autistisch waardoor ze met sommige dingen moeite heeft, maar in veel dingen is ze juist ook goed. Daardoor voelt het geheel aan als een puur en echt verhaal.

corinne duyvis - op de rand van het niets

Realistisch verhaal met veel diversiteit
Zoals je leest, ben ik best positief over dit boek. Ten eerste is de wereld die schrijfster Corinne Duyvis beschrijft erg tof (maar ook wel een beetje eng – ik woon toch liever op de aarde zoals het nu is, dan op de apocalyptische versie). Ze zorgt ervoor dat je Amsterdam voor je ziet als een overstroomd gebied. Extra bijzonder om te lezen als je zelf uit Nederland komt natuurlijk, want veel plaatsen zijn herkenbaar. Denk aan Amsterdam Centraal, het Olympisch Stadion en flats in De Bijlmer.

“Het is allemaal zo echt geschreven en totaal niet overdreven, maar hoe het in de realiteit ook kan zijn”

Ten tweede is de diversiteit heel goed verwerkt in het boek. Het is allemaal zo echt geschreven en totaal niet overdreven, maar hoe het in de realiteit ook kan zijn. Zoals ik al zei, zitten er veel diverse onderwerpen in het verhaal, maar overheersen ze niet alles. Dat vind ik knap gedaan; onderwerpen als autisme en verslaving voelen zo natuurlijker aan.

Als laatste heb ik nog een klein kritiekpunt, ik vond het op sommige momenten wel iets minder spannend. Het plot is goed, maar van mij mochten er nog wel iets meer spannendere plotwendingen in. Soms merkte ik dat ik minder snel door de hoofdstukken kwam daardoor, omdat het een beetje saai werd. Het einde maakt gelukkig wel iets goed, maar doordat er het niet altijd spannend was geef ik het boek geen topscore van vijf sterren.

“Het plot is goed, maar van mij mochten er nog wel iets meer spannendere plotwendingen in”

Al met al vind ik Op De Rand Van Het Niets een mooi boek dat zich in een grimmige wereld afspeelt, maar waar hoop, familie en vriendschap is – ongeacht alles. Ik geef het boek vier sterren. Wat mij betreft is het een must-read, als je van (sci-fi) YA-boeken houdt. Maar ook als je nog nooit een sci-fi YA-boek hebt gelezen, is dit een goed eerste boek om te lezen. Het is namelijk wel een normaal verhaal, maar dan in een apocalyptische wereld.