Recensie: Royals - Rachel Hawkins

Recensie: Royals – Rachel Hawkins

De Selectie van Kiera Cass meets De Royals-trilogie van Erin Watt, zo kan ik Royals van Rachel Hawkins denk ik het beste omschrijven. Royals is ontzettend leuk om te lezen, het is hilarisch, romantisch en op de juiste momenten toch serieus. Vandaag vertel ik je alles over dit boek.

Hier gaat Royals over

Daisy Winters is dol op scifi, heeft een bijbaantje bij Walmart, houdt ervan haar haar in knalkleuren te verven en ze heeft een perfecte oudere zus die op het punt staat zich te verloven met de Schotse kroonprins Alex. Ze heeft absoluut geen zin in een leven in de spotlights, maar door toedoen van de tabloids wordt ze gedwongen samen met haar zus de zomer door te brengen aan het Schotse hof.

Daisy vertrekt met grote tegenzin en hoewel ze haar best doet om uit de problemen te blijven, raakt ze al snel verstrikt in allerlei onhandige situaties. Onder de hoede van Miles, de megasnobistische vriend van de jongere broer van de kroonprins, moet ze leren om zich volgens de koninklijke norm te gedragen. Dat gaat alleen niet zo makkelijk als diezelfde jongere broer overal waar hij komt voor een schandaal zorgt en Daisy erin meesleurt. Terwijl ze zich zo goed mogelijk probeert te redden, worden de verwikkelingen alleen maar groter als ze het ene koninklijke geheim na het andere ontdekt.

De moderne versie van De Selectie

Waar De Selectie van Kiera Cass meer fantasy is, is Royals juist heel realistisch. Ik noem het de moderne versie van De Selectie. Het speelt zich namelijk af in de echte wereld en laat ook de keerzijde zien van het leven van een royal. Dat begint al bijna meteen als je het boek openslaat. Daisy, het jongere zusje van queen-to-be Ellie, is net klaar met werken bij de supermarkt en loopt op de parkeerplaats haar ex-vriendje tegen het lijf. Normaal zou dat niet opgemerkt worden, nu spot ze in haar ooghoeken opeens een man met een camera. Paparazzi. Daar heeft zij toch helemaal niet om gevraagd?

‘Ik heb hardop gelachen om Daisy’s moeder die snapchatfilters uitprobeert met de Schotse kroonprins en de grapjes die Daisy en haar vader maken over de Schotse royals’

Vervolgens wordt het steeds een tikje erger qua paparazzi en is Daisy er helemaal klaar mee. Als toppunt worden er zelfs beslissingen voor haar gemaakt, en moet ze tijdens de zomervakantie naar Schotland. Daar kunnen ze Daisy (en haar ouders) beter in de gaten houden, zodat ze niet wéér verkeerd wordt neergezet in de media. Kortom: heel veel drama in dit boek. Wat ik goed vond aan dit boek, is dat je Daisy en haar ouders na een paar hoofdstukken al goed leert kennen. Daisy is een beetje nerdy, houdt van boekenwinkels en cosplay en maakt de meest hilarische opmerkingen. Haar ouders vond ik ook heel grappig. Ik heb hardop gelachen om Daisy’s moeder die snapchatfilters uitprobeert met Alex, de Schotse kroonprins, en de grapjes die Daisy en haar vader maakten over de Schotse royals en zich afvragen of onthoofdingen nog zijn toegestaan. Het is zó droog. Heerlijk.

royals Rachel hawkins recensie

De personages, een beetje feminisme.. oh, I love it all

Oké, ik zeg het maar gewoon: ik hou van dit boek. Vooral Daisy heeft mijn hart echt gestolen. Ik zou vriendinnen met haar willen zijn, zo leuk is ze. Maar het boek is niet alleen maar een aaneenschakeling van hilarische momenten, het gaat ook over serieuzere zaken. Zo vond ik de scene waarin een bepaalde royal avances maakt naar Daisy toe héél goed neergezet. Daisy laat het er namelijk niet bij zitten en duwt de royal bij haar weg als hij probeert haar te zoenen. Lekker feministisch tintje wel, hou ik van, én wederom realistisch.

‘Vooral Daisy heeft mijn hart echt gestolen. Ik zou vriendinnen met haar willen zijn, zo leuk is ze’

Ook gaat het boek dus over de keerzijde van in de spotlight staan. Tussen de normale hoofdstukken door, lees je blogs of artikelen van tijdschriften. Die staan soms vól met onwaarheden of gaan over het verleden van de leden van het Schotse en Engelse Koningshuis. Daarnaast merk je dat Daisy en haar familie geholpen worden om zo goed mogelijk over te komen in de media. Interessant om te lezen. Die blogs vond ik vooral leuk als afwisseling tussen de hoofdstukken vanuit Daisy. Eigenlijk zou ik nog best een tweede perspectief willen zien in dit boek – vanuit Alex of Ellie misschien – omdat het dan nog vermakelijker zou zijn. Al verveelde ik me geen moment met Daisy hoor. Maar wie weet: een tweede of derde deel vanuit een ander personage? Lijkt mij ontzettend tof! Ik noem vast Flora, Seb, Ellie en Miles als suggesties. 😉

Royals van Rachel Hawkins krijgt 4 sterren van mij. Het is romantisch, grappig en gewoon heel erg vermakelijk om te lezen. Echt een fijne YA. Ik miste wel een tweede perspectief om het nog iets meer inhoud te geven en mijn hoofd duizelde soms van de personages. De Royal Wreckers kon ik ook maar moeilijk uit elkaar houden. Verder is het zéker een heerlijk boek. Aanrader! 🙂

Heb jij Royals al gelezen?