Recensie: Veel Liefs, Lara Jean (Aan Alle Jongens Van Wie Ik Hield #3) – Jenny Han

Hoe heerlijk is het als van een fijne boekenserie toch een extra boek komt? Dat gebeurde dus bij de Aan Alle Jongens Van Wie Ik Hield-serie van Jenny Han. Eerst was het een duologie, maar de schrijfster besloot toch een derde deel te schrijven waardoor het nu een trilogie is. Na Aan Alle Jongens Van Wie Ik Hield en P.S. Ik Hou Nog Steeds Van Je waagde ik me daarom aan Veel Liefs, Lara Jean – en ja, dat bleek een héle fijne toevoeging aan deze boekenserie.

Hier gaat Veel Liefs, Lara Jean over

Als je hoofd en je hart verschillende dingen zeggen, waar luister je dan naar?

Het leven van Lara Jean loopt op rolletjes: ze geniet van haar laatste jaar op de middelbare school, ze is smoorverliefd op haar vriendje Peter en haar vader gaat hertrouwen. Maar met het einde van het schooljaar in zicht, komt er ook een einde aan haar zorgeloze leventje. Waar gaat ze studeren? Wat als haar relatie met Peter onder haar keuze lijdt?

veel liefs lara jean Jenny Han recensie

Wegdroomboeken & het beste deel

Laat ik meteen met de deur in huis vallen: ik vond Veel Liefs, Lara Jean het beste deel van de hele trilogie. Het heeft al het goeds van de vorige twee boeken – verliefdheid, vleugjes nostalgie – én diepgang waardoor je Lara Jean nog beter leert kennen. Ik was na het eerste deel niet heel enthousiast. Ik vond het leuk om te lezen, maar ik stond niet te springen om meer. Maar wauw, wat ben ik blij dat ik doorlas. Deze trilogie wordt namelijk alleen maar beter. Aan Alle Jongens Van Wie Ik Hield is soms nog wat cliché en oppervlakkig, het tweede deel P.S. Ik Hou Nog Steeds Van Je is al véél beter (de sfeer in dat boek is mijn lievelings), maar het derde deel overtreft alles.

‘Ik vond Veel Liefs, Lara Jean het beste deel van de hele trilogie’

Waarom deel 3 geweldig is, ga ik je natuurlijk uitgebreid vertellen. Allereerst merk je als lezer dat je Lara Jean steeds beter kent. Je snapt als lezer meer waarom ze de bepaalde dingen wel of niet doet. Ten tweede vond ik dat er veel nieuwe thema’s bijkomen in dit deel. Dit boek staat meer in het teken van volwassener worden en naar de universiteit gaan. Lara moet namelijk kiezen waar ze gaat studeren en of ze dan nog wel contact kan houden met Peter. Ook worden haar vader en Trina steeds serieuzer met elkaar, waardoor er nog meer veranderingen plaatsvinden. En ondertussen groeit haar zusje Kitty natuurlijk ook nog op. Goede toevoegingen allemaal, Lara Jean wordt echt volwassener en dat is leuk om mee te maken.

jenny han aan alle jongens van wie ik hield

Lara Jean naar de universiteit én naar New York

Vooral het thema volwassen worden vond ik heel sterk. Lara Jean leert zichzelf steeds beter kennen. Zeker als haar zus Margot terugkomt uit Schotland, merk je verschil met de jonge Lara en de oudere Lara. Waar ze vroeger Margot achter het stuur liet gaan, rijdt ze nu zelf in de auto. Thuis regelt ze ook alles, terwijl Margot dat vroeger deed. Het zijn de details waardoor je merkt dat ze volwassener is geworden.

En bij volwassen worden hoort natuurlijk ook het weggaan van de middelbare school. Lara is dan ook druk bezig met universiteiten zoeken en zich daar inschrijven. Als lezer wacht je in spanning mee op de toelatingsmails. Het universiteit-gedoe is een hele struggle in het boek, waardoor je echt meeleeft met de hoofdpersoon. Daarnaast is er nog veel luchtigs tussendoor, denk aan een tripje naar New York met school of de fantastische baksels die Lara steeds maakt. Ik kreeg spontaan zin in chocolate chip cookies (en in een tripje naar New York).

Ik geef Veel Liefs, Lara Jean vier sterren. Ik vond het boek de kers op de taart van deze trilogie. Net als de vorige boeken leest het lekker snel door, is het qua thema’s interessant maar niet te heftig en sprankelt het verhaal door de Song-zusjes. Dit boek sprankelt nog wat meer door de liefde tussen Peter en Lara, de heerlijke nostalgische dagdroom momenten tussendoor en de liefdevolle herinneringen aan de overleden moeder van de zusjes.

Het enige wat ik miste? Een proloog aan het einde over Lara in de toekomst. Maar verder ben ik echt over dit boek te spreken. Ik kan niet wachten op de Netflix-film over Aan Alle Jongens Van Wie Ik Hield, die je augustus komt. En ik wil zeker meer lezen van Jenny Han.