Recensie: Verraad (De Royals #2) – Erin Watt

Na Verleiding, het eerste deel in De Royals-serie, kon ik niet wachten op meer. Nu is er eindelijk een vervolg, namelijk Verraad. En ik dompel me maar wat graag weer onder in dit verhaal, vol personages die niet op hun mondje zijn gevallen (en bovendien enorm goodlooking zijn).

LET OP: SPOILERS – Lees hier de recensie over het eerste deel, Verleiding.

In het kort: Verraad (De Royals #2)

Reed Royal heeft alles: looks, status, geld. De rijke meiden op zijn eliteschool staan in de rij voor hem, maar sinds Ella in zijn leven is, interesseren die hem niet meer. Ella is anders: zij laat zich niet inpakken door een giga landhuis en geld. Reed gaat voor haar door het vuur. Wanneer hij een domme fout maakt en Ella wegjaagt, stort zijn rijkeluisleventje in. Hij moet en zal haar vinden; alleen met haar kan Reed zijn leven vol geheimen en verraad achter zich laten.

erin watt de royals verleiding verraad recensie

Verfrissend nieuw perspectief

Oh jongens, wat ben ik blij dat er eindelijk een vervolg is op Verleiding in het Nederlands. Ik zag al regelmatig de Engelse versie van Verraad (genaamd Broken Prince) voorbijkomen op Instagram, waardoor ik met momenten overwoog om alle boeken in het Engels te kopen. En ik lees nooit boeken in het Engels he? Kun je nagaan hoe graag ik dit boek wilde lezen.

‘Een nieuw perspectief is zoals gewoonlijk even wennen, maar ik vond het al snel een fijne toevoeging’

Dolblij was ik dus, toen ik een exemplaar van Verraad in mijn handen had. Wat meteen opvalt als je begint met lezen, is dat het verhaal dit keer ook geschreven is vanuit Reed’s perspectief. Een nieuw perspectief is zoals gewoonlijk even wennen, maar ik vond het al snel een fijne toevoeging. Je leest afwisselend wat hoofdstukken vanuit Reed, vervolgens hoofdstukken vanuit Ella. Dat vond ik prima gedaan, omdat de perspectieven elkaar goed aanvulden. Naast dat ik het nieuwe perspectief verfrissend vond, is het ook prettig omdat je Reed veel beter leert kennen. Je leest hoe hij denkt over Ella, zijn andere broers en zijn eigen ingewikkelde gevoelens. Kortom: Reed wordt een wat diepgaander karakter dan in Verleiding.

‘Ik snapte niet de hele tijd waar het verhaal naartoe ging’

Een vager plot

Dan het plot van het verhaal. In Verleiding is dat allemaal heel duidelijk: Ella wordt door Callum Royal gered en komt terecht op het Royal-landgoed. Daar ontmoet ze alle broers en krijgt ze een nieuw leven. In Verraad is het plot wat vager. In het begin is het duidelijk dat Ella gevonden moet worden, maar daarna wordt het wat onduidelijker. Dat vond ik niet per se erg, omdat het zo ook de spanning in het boek houdt.

verraad erin watt recensie de royals

Heftige situaties en een web van geheimen

Toch heb ik een gemengd gevoel over het plot. Het plot mag wel iets helderder, vond ik. Er gebeurt namelijk best veel waardoor Ella en Reed verstrikt raken in een web van geheimen. Ook maken ze veel heftige situaties mee. Ik snapte niet de hele tijd waar het verhaal naartoe ging, het voelde niet altijd of situaties onderdeel waren van het overkoepelende plot.

Maar eerlijk? Dat is eigenlijk mijn enige minpunt. Oké, ik vond de peperdure school waarop Ella en De Royals zitten soms ook wel een tikje onrealistisch (hoe kan iedereen elkaar daar zo erg haten!?), maar verder heb ik van dit boek genoten.

Wat er fantastisch is aan deze serie

Want ja, ik heb er ondanks mijn punten van kritiek ZEKER van genoten. Verraad is oprecht weer een heerlijk boek. Het is wel flink meer New Adult dan Verleiding (hallo overload aan pikante scenes), dus daar moet je wel van houden. Maar dat is ook wat het boek zo fantastisch maakt: de spanning tussen Ella en Reed. Daarnaast zijn het ongetwijfeld de romantische scenes tussen Ella en Reed, de momenten waarop Reed zich kwetsbaar opstelt en het grote web van geheimen die de Royals hebben, die deze serie tot een succes maken. Kortom: het is de perfecte combinatie – een flinke dosis romantiek, badass personages en een heleboel geheimen.

‘Het is de perfecte combinatie – een flinke dosis romantiek, badass personages en een heleboel geheimen’

Ondanks dat het plot soms niet helemaal helder is, heb ik genoten van Verraad. Ik geef het boek 3,5 sterren. Het is verfrissend om ook vanuit Reed te lezen en hem beter te leren kennen. De overdosis romantische (en erotische) scenes tussen Ella en Reed maken deze Young Adult een stuk meer een New Adult, maar dat is alles behalve erg. De geheimen en heftige scenes volgen elkaar daarnaast in rap tempo op in dit boek. Ook is het einde echt mindblowing. Een cliffhanger die je TOTAAL niet ziet aankomen. Ik ben er nog steeds lichtelijk van in shock. Ja, echt. Dus kom maar op met het derde deel, Geheimen. Ik kan niet wachten tot het het voorjaar van 2018 is! 😉