Recensie: Voor Eeuwig En Altijd – Sarah Dessen

Ik had wel weer zin om een contemporary boek te lezen, dus Voor Eeuwig En Altijd van Sarah Dessen kwam als geroepen. Op het oog een luchtig verhaal over een meisje met een moeder die weddingplanner is. Een boek vol bruiloften is het dus zeker, maar er zit ook een diepere laag in het verhaal inclusief actuele thema’s. Dit vond ik verder van Sarah Dessen’s boek.

In het kort: Voor Eeuwig En Altijd

Een verhaal vol romantiek, humor, aandoenlijke personages en actuele thema’s: deze roman van Sarah Dessen is zoals het leven. Voor young adults.

Een trouwerij op het strand, een huwelijk in een historisch pand, een jawoord in een chic hotel: Louna heeft het allemaal al gezien. Haar moeder is immers weddingplanner. Zelf zijn Louna en haar moeder nogal cynisch over sprookjesliefdes, zeker nadat Louna’s eigen eerste verliefdheid een dramatisch einde kende. Als ze de charmante Ambrose leert kennen, houdt ze hem dan ook op een veilige afstand. Maar Ambrose laat zich niet zo makkelijk afschepen…

Mijn eerste Sarah Dessen

Nog nooit eerder las ik een boek van Sarah Dessen. Best gek, want haar boeken zijn volgens mij behoorlijk populair op Goodreads (denk aan What Happend To Goodbye en Just Listen). Voor Eeuwig En Altijd, in het Engels Once And For All, was dus mijn eerste kennismaking met de schrijfster. Mijn eerste indruk van dit verhaal was dat de schrijfstijl me deed denken aan Jojo Moyes, en de sfeer met momenten aan de Lara Jean-boeken van Jenny Han.

‘De schrijfstijl deed me denken aan Jojo Moyes, de sfeer met momenten aan de Lara Jean-boeken van Jenny Han’

Dat bedoel ik allemaal positief. De sfeer in de Lara Jean-boeken, vooral in het tweede deel P.S. Ik Hou Nog Steeds Van Je, vond ik namelijk fenomenaal. Jenny Han zet daar een hele nostalgische en lieflijke sfeer neer. Sarah Dessen doet dat op momenten een beetje hetzelfde, maar in Voor Eeuwig En Altijd hangt er nog wat meer liefde in de lucht en merk je dat er nog veel onuitgesproken dingen zijn. Zo heeft hoofdpersoon Louna iets meegemaakt, maar durft ze dat niet goed te vertellen. Tot zover dus de sfeer, tijd om het plot te bespreken en de dingen die ik anders had willen zien.

voor eeuwig en altijd sarah dessen - once and for all - recensie

Een fijn plot, weinig karakterontwikkeling

Laat ik maar even met het positieve beginnen: ik vond het plot van het verhaal erg leuk bedacht. In Voor Eeuwig En Altijd volg je Louna die haar moeder helpt met bruiloften organiseren. Je leest over de voorbereidingen, zoals gesprekken met de toekomstige bruid en bruidegom of het ophalen van bloemen. Door de vele beschrijvingen van de voorbereidingen had ik echt het gevoel dat ik in het verhaal zat. Je begint zelf ook uit te kijken naar de bruiloften die worden georganiseerd, dus dat doet Sarah Dessen prima.

‘Je begint zelf ook uit te kijken naar de bruiloften die worden georganiseerd’

Het plot gaat tussen de bruiloften door verder, want Louna ontmoet Ambrose. Ondertussen gaat ze op dates met andere jongens en weet ze niet goed wat ze voor Ambrose voelt. Ook zit ze een beetje in de knoop met zichzelf, omdat een eerdere relatie nogal dramatisch is afgelopen. Die nare ervaring is onduidelijk in het begin, maar langzaamaan kom je er door flashbacks achter wat er is gebeurd.

‘Het boek zou sterker zijn als er meer karakterontwikkeling in zat’

Toch miste ik heel erg de karakterontwikkeling in het verhaal, zeker bij Louna. Je merkt niet duidelijk genoeg dat ze zich open probeert te stellen of echt veranderd. Ze lijkt van begin tot eind eigenlijk hetzelfde. Dat vond ik echt een gemis in het boek, want verder vond ik Louna juist een tof personage. Het boek zou sterker zijn als er meer karakterontwikkeling in zat. Verder miste ik een ander perspectief. Ik vond het prettig om te lezen vanuit Louna, maar Ambrose bleef nogal een oppervlakkig personage. Ik had graag hoofdstukken vanuit Ambrose’s perspectief willen lezen. Zo wordt het boek namelijk wat afwisselender en leer je Ambrose en zijn motieven beter kennen.

Het Eindoordeel

Voor Eeuwig En Altijd leest gemakkelijk weg. De setting is erg leuk omdat het verhaal je meeneemt naar een heleboel bruiloften. Ook de sfeer is prima gedaan, soms hartverscheurend en soms liefdevol. Toch miste ik wat karakterontwikkeling, omdat Louna naar mijn mening niet erg veranderd is aan het eind van het boek. Al met al is het een realistisch verhaal, inclusief actueel thema (waar ik niet veel over kan verklappen, dan geef ik spoilers), dat ik je kan aanraden als je van contemporary YA-boeken houdt. Ik geef dit boek 3,5 sterren.