Zoals u wenst - Denise Marinus

Recensie: Zoals u wenst – Denise Marinus

Series op Netflix die over koningshuizen gaan in overvloed, denk bijvoorbeeld aan Bridgerton en natuurlijk The Crown. In YA-land is dat niet anders – de bekende Selectie-serie van Kiera Cass op kop. Denise Marinus schreef in die lijn ook een YA met een koninklijk tintje, namelijk Zoals u wenst. Dit vond ik van haar debuut.

Zoals u wenst – wisselen tussen Jules en Constance

In het fictieve land Fortura woont Jules. Een doodgewoon meisje dat naar school gaat en nadenkt over haar toekomst. Het liefst wil ze de wereld over reizen, maar haar moeder gooit roet in het eten. Het geld dat Jules aan haar reis zou besteden, besteedt haar moeder plots aan de bruiloft met haar nieuwe lover. Terwijl Jules niet weet wat ze moet en op een feestje is bij vrienden, besluit ze zich in een dronken bui in te schrijven om de persoonlijke assistente te worden van de kroonprinses.

‘Ergens snap je als lezer wel waarom Constance zo dwars is’

Het verhaalperspectief wisselt tussen Jules en Constance, de kroonprinses van Fortuna die bekend staat om haar rebelse karakter. Je ziet het vast al aankomen: Jules wordt inderdaad de persoonlijke assistente van Constance. En dat is allesbehalve makkelijk, omdat de kroonprinses er alles aan doet om Jules weg te pesten. Van al die opgelegde regels van haar ouders heeft Constance namelijk helemaal genoeg en dan is er ook nog de pers en het volk van Fortuna waardoor ze niet normaal over straat kan. Ergens snap je als lezer wel waarom Constance zo dwars is. Het is niet altijd makkelijk om hoogte van haar te krijgen, maar af en toe lukt het.

zoals u wenst Denise Marinus

Connectie met personages & wat ik verder van het boek vond

De aanloop naar het feit dat Jules de persoonlijk assistent wordt van Constance is wat lang, maar geeft het verhaal wel meer vorm. Het geeft Jules in ieder geval wat meer smoel als personage, want nadat ze is aangesteld miste ik als lezer een connectie met haar als personage. Hetzelfde had ik bij Constance. Ik miste kortom gelaagdheid bij de personages, een band die je als lezer met zo’n personage wil opbouwen. Nu blijven ze nogal vlak, terwijl ik het gevoel had dat er veel meer in zit.

‘Vermakelijk, een fijne Selectie-vibe, maar ik miste de echte connectie met de personages’

Verder vond ik de YA wel erg sterk geschreven. Denise Marinus schrijft ontzettend vlot, het voelt totaal niet als een boek van meer dan 500 pagina’s. De sfeer van het koningshuis komt goed over, wat dat betreft zat ik helemaal in het verhaal, en ik heb hardop moeten lachen om de grapjes tussendoor. Al met al krijgt dit boek van mij drie sterren. Vermakelijk, een fijne Selectie-vibe, maar ik miste de echte connectie met de personages.