Recensie: Zeb. van Gideon Samson & De kleine prins
Kind & jeugd

Twee boeken bespreken in een blogpost bevalt me wel de laatste tijd. Eerder besprak ik bijvoorbeeld Heb je nou al een vriend en Knap voor een dik meisje samen, dit keer is het tijd voor kinderboeken. Ik las Zeb. van Gideon Samson en De kleine prins van Antoine de Saint-Exupéry.

Hier gaat Zeb. over

Dit is het verhaal van onze klas. Het is het verhaal van Imara, Ravi, Jayden, Katinka, Noepy, Max, Ziva, Lev, Annabelle, Meral, Wies, Ozzie en de rest. En van Ariane natuurlijk. Hadden we al verteld dat Ariane een zebra is? Het is verder niet echt belangrijk, als je dat soms dacht, maar dan weet je het gewoon. Wij zijn de klas van juf Cato.

‘Een absurdistisch maar enorm fantasierijk en boeiend jeugdverhaal’

Dit vond ik van Zeb.

Zeb. van Gideon Samson stond al even op mijn nog-te-lezen-lijstje. Het boek trok mijn aandacht omdat het in 2019 de Gouden Griffel won. Dat is natuurlijk niet niks. Met hoge verwachtingen begon ik daarom aan dit kinderboek en ik werd niet teleurgesteld. In Zeb. volgen we de leerlingen uit de klas van juf Cato. Dat het geen normale schoolklas is, blijkt al snel. In het eerste hoofdstuk vertelt Imara namelijk dat er een nieuwe leerling in de klas zit. Ze heet Ariane en ze is een zebra. Dat ze een zebra is, wordt verteld op een manier alsof het heel normaal is. Dat is even wennen, maar ook hilarisch. Na een paar hoofdstukken zat ik er helemaal in en liet ik me meevoeren in de wereld die Samson hier onwaarschijnlijk goed neerzet. Een wereld die aan de ene kant is zoals de onze, maar door een paar absurde dingen toch een tikje bí-zar is. Zo trouwt juf Cato op 30 februari. De ouders van de kinderen geloven niet dat die dag bestaat, de kinderen wel. En zo gebeurt het dat alleen iedereen die in deze datum gelooft, aanwezig is op het feest. De rest is poef, weg voor een dag.

‘Waar zijn je ouders?’ vraagt Ziva. ‘Nergens,’ antwoordt Meral. ‘Ze geloven niet in de dertigste.’ Ziva knikt. ‘Mijn ouders zijn ook nergens vandaag,’ zegt ze. ‘Toen ik vanmorgen wakker werd waren ze er al niet.’

Kortom: Zeb. is een absurdistisch maar enorm fantasierijk en boeiend jeugdverhaal. Een aanrader voor jong en oud, zolang je je maar een beetje open durft te stellen voor het bizarre.

Cijfer: 8

Deze boeken kocht ik op Black Friday bij Voordeelboekenonline Zeb gideon samson

Hier gaat De kleine prins over

De kleine prins woont op een piepkleine planeet. Daar zorgt hij voor drie vulkanen en een eigenwijze bloem. Op een dag gaat het prinsje op reis. Hij komt langs zeven planeten, waar hij de wonderlijkste mensen tegenkomt. Zo ontmoet hij een koning die niemand heeft om de baas over te spelen, en een zakenman die alle sterren van het heelal wil sparen.

De laatste planeet waar de kleine prins terechtkomt is de aarde, waar hij vrienden wordt met een vos. Dan ontmoet hij een piloot die midden in een woestijn met zijn vliegtuig is gestrand. Acht dagen lang zijn de kleine prins en de piloot samen. Het prinsje vertelt over zijn leven en over zijn wonderbaarlijke reis. Maar op de achtste dag is het water op en moeten ze op zoek naar een bron…

‘Vanaf de eerste pagina waande ik me weer in de wereld van de kleine prins, waar ik ooit alleen nog maar de film van zag’

Dit vond ik van De kleine prins

Een klassieker in een nieuw jasje, dat is deze uitgave van De kleine prins. Ik vind het een onwijs mooie uitgave, vooral vanwege de prachtige illustraties van Mark Janssen. Maar ook de vertaling van Tiny Fisscher leest ontzettend fijn. Vanaf de eerste pagina waande ik me weer in de wereld van de kleine prins, waar ik ooit alleen nog maar de film van zag. Het boek is ook zeker het lezen waard, weet ik nu. Het is heel beeldend geschreven, waardoor het voelt alsof je samen met de kleine prins de verschillende planeten bezoekt. Ook is het liefdevol, dromerig en fantasierijk. De diepere laag in De kleine prins maakt het natuurlijk helemaal af – het zit namelijk vol subtiele kritiek op de maatschappij. Daardoor is het ook in 2020 nog actueel. Ik bedoel, die boze koning op zijn eigen kleine planeet? Dat zou zo Trump kunnen zijn. 😉 Kortom: lees dit boek en kijk ook zeker de film. Ik snap nu namelijk pas waarom dit boek voor veel mensen een ultieme favoriet is.