Recensie: Stuntvlogger Sam en de vloek van Atlantis (Stuntvlogger Sam #2) - Jelmer Jepsen
Kind & jeugd

Recensie: Stuntvlogger Sam en de vloek van Atlantis (Stuntvlogger Sam #2) – Jelmer Jepsen

Na Stuntvlogger Sam en de wolf van Weverseind is er nu een nieuw boek over de avonturen van Sam. Nu hij een beetje beroemd is geworden met zijn vlogs en in de brugklas zit, gaat het pas echt los. Dit vond ik van Stuntvlogger Sam en de vloek van Atlantis!

Van de avonturen op de basisschool naar stuntvloggen in de brugklas

In het eerste deel van Stuntvlogger Sam zat Sam nog in groep 8 op de basisschool. Nu is het tijd voor de brugklas en dat begint met een brugklaskamp naar de Ardennen. Natuurlijk neemt hij zijn vlogcamera mee om alles vast te leggen! Aan zijn mentor vertelt hij dat hij rustig gaat vloggen, gewoon om de reis vast te leggen. In werkelijkheid wordt hij uitgedaagd voor zijn vlogrivaal en klasgenoot Danny Durfal om een stuntvlog te maken. Danny daagt Sam namelijk uit voor een duel: durft Sam midden in de nacht in te breken in pretpark Historyland, dat naast de camping ligt, en stunts op te nemen?

‘Binnen no-time zit je in het verhaal en heb je spontaan zin om met Sam mee te gaan en een stuntvlog op te nemen’

Dunne wanden in het aquarium & pretparkbewakers

Ook dit tweede deel is weer ongelofelijk leuk en pakkend geschreven. Binnen no-time zit je in het verhaal en heb je spontaan zin om met Sam mee te gaan en een stuntvlog op te nemen. Je merkt dat de spanning stijgt als Danny Durfal Sam uitdaagt om midden in de nacht naar het pretpark te gaan. Vanaf dan wordt het écht spannend. De illustraties van Wilbert van der Steen en de hoofdstukken die geschreven zijn uit het perspectief van de pretparkbewakers zorgen ervoor dat je helemaal in het verhaal zit.

‘Een avontuurlijk en actueel verhaal over vloggen, met een flinke dosis StukTV’

Je wil alleen maar doorlezen om te kijken hoe het afloopt, vooral ook omdat er mysterieuze verhalen de ronde doen over de attractie de vloek van Atlantis. In die attractie loop je door een zeeaquarium. Maar zijn de glazen wanden van het aquarium wel sterk genoeg of heeft de pretparkdirecteur geld bespaard door voor dunnere wanden te gaan? Bovendien zitten er in dat aquarium niet alleen normale vissen. Er is een reuzenhaai met de naam Sinbad en er schijnt ook een mensenetende octopus genaamd Killer Henkie te wonen.

‘Spannend, grappig en helemaal van nu’

Het eerste deel van Stuntvlogger Sam en de wolf van Weverseind ging al behoorlijk goed, zo staat het op de Tiplijst van de Kinderjury en is het genomineerd voor de Hotze de Roosprijs. Maar dit tweede deel is wat mij betreft nóg veel leuker. Het is spannend, grappig en helemaal van nu. Het is een avontuurlijk en actueel verhaal over vloggen, met een flinke dosis StukTV. Een perfect boek voor kinderen die van vlogs kijken houden (of zelf vlogger willen worden).