Recensie: Vinnige zeemeerminnen - Sibéal Pounder
Kind & jeugd

Recensie: Vinnige zeemeerminnen – Sibéal Pounder

Jeugdboeken over zeemeerminnen lijken populair de laatste tijd, denk aan Lampje van Annet Schaap of het recent verschenen Julian is een zeemeermin van Jessica Love. Een ander boek dat in die categorie valt is Vinnige Zeemeerminnen van Sibéal Pounder. Ik las het en vertel je vandaag wat ik ervan vond.

Drie zeemeerminnen met een missie

In Vinnige zeemeerminnen draait het om Bettie, Mimi en Zelda. Er lijkt eerst niets aan de hand, de zeemeerminnen genieten gewoon op het vaste land van hun zomer met benen. Totdat er een krab opduikt met een zogenoemd krabtagram (ja, bereid je voor op veel hilarische woordspelingen met zee-thema). Op dat krabtagram staat dat de Lagune, waarin ze wonen, in gevaar is en dat koningin Arabella Vanderzalm is gevisnapt. Kortom: het is de hoogste tijd om terug te gaan, want misschien zijn de drie zeemeerminnen de enigen die de onderwaterwereld kunnen redden. Vanaf dan begint het avontuur.

‘Hoewel het echt voelt alsof je met de zeemeerminnen op avontuur bent en de Lagune aan het ontdekken bent, is de onderwaterwereld wel erg gedetailleerd omschreven’

Teveel details

Hoewel het echt voelt alsof je met de zeemeerminnen op avontuur bent en de Lagune aan het ontdekken bent, is de onderwaterwereld wel erg gedetailleerd omschreven. De kaart van de Lagune aan de voorkant is een leuke toevoeging, net als de hilarische namen van alle zeemeerminnen (van Odette Onderwater tot Sjaan Scheepsruim) en de steden (bijvoorbeeld Ankerdam). Maar af en toe wordt het veel te veel en duizelt je hoofd van alle informatie. Zo is er een soort bestuur van de Lagune, zijn er allerhande schelpenwinkels, een restaurant in een haai en pik je ondertussen ook nog nieuws mee uit de lokale krant – De Periscoop. De auteur heeft een rijke fantasie, maar het mocht allemaal wat minder. Nu voelt het alsof Pounder de lezer er continu aan wil herinneren dat het verhaal zich onderwater afspeelt.

Avontuurlijk, creatief en spannend

Vinnige zeemeerminnen is wat mij betreft een leuk en avontuurlijk verhaal. Qua details mocht het de helft minder, maar de creativiteit en de fantasie van de auteur spat van het verhaal af. Daarnaast zijn de personages prima uitgewerkt en vooral niet te stereotype zeemeermin (ze zijn juist stoer en zitten niet de hele dag hun haren te kammen) en zit het plot verrassend goed in elkaar. Het hoofddoel is om koningin Arabella te vinden en daarom gaan de zeemeerminnen langs iedereen die Arabella op de dag van haar verdwijning sprak. Dat is best spannend om te lezen, zeker omdat er een mysterieus iemand is die de macht in handen wil nemen en piranha’s heeft losgelaten in sommige steden.

‘Qua details mocht het de helft minder, maar de creativiteit en de fantasie van de auteur spat van het verhaal af’

Hoe dan ook is het dus niet het allerbeste jeugdboek over zeemeerminnen dat ik ooit las, maar het is zeker wel een grappig, mysterieus en spannend boek voor kinderen. Een boek om jezelf even in te verliezen en bijna letterlijk in een andere wereld te duiken. De illustraties van Jason Cockcroft zorgen er daarnaast voor dat het verhaal nog meer tot leven komt. Drie sterren.

P.S. Ik ben toch wel benieuwd naar het tweede deel in deze zeemeerminnen-serie, want het verhaal eindigt met een behoorlijke cliffhanger.

Cijfer: 6,5