Recensie: Zij die ontkomen (Long Acre #1) - Roni Loren
New adult

Recensie: Zij die ontkomen (Long Acre #1) – Roni Loren

In YA-boeken las ik eerder wel eens over een schietpartij op een High School, zoals in Tijdbom van Joelle Charbonneau, in een New Adult nog nooit. Totdat ik Zij die ontkomen van Roni Loren las, het eerste deel van de Long Acre-serie. In ieder deel volgen we een personage in haar huidige leven, twaalf jaar na de schoolshooting. Een New Adult over trauma’s en de gevolgen van zo’n heftige gebeurtenis, maar ook over hoop en het terugvinden van je dromen en de liefde.

Liv, Finn en de schietpartij van twaalf jaar geleden

Twaalf jaar geleden was het gala van de seniors van Long Acre High School. Wat de mooiste avond van hun leven moest worden, werd een nachtmerrie die ze nooit meer zouden vergeten. Bij een schietpartij kwamen veel van hun vrienden om het leven. Slechts een kleine groep wist te overleven. Nu er een documentaire wordt gemaakt over de schietpartij, komen de overlevenden terug naar Long Acre.

‘Liv dacht dat ze nooit meer een voet in Long Acre zou zetten, maar de documentaire brengt haar na jaren weer terug naar huis’

Liv dacht dat ze nooit meer een voet in Long Acre zou zetten, maar de documentaire brengt haar na jaren weer terug naar huis. Ze wordt geconfronteerd met pijnlijke herinneringen, maar ook met een onverwachte verrassing als ze haar crush Finn weer tegenkomt. Finn blijkt zich nog steeds schuldig te voelen over de bewuste avond, waar hij Liv alleen achterliet in een gangkast, om zo een ander meisje te beschermen voor de schoten. Nu hij haar na jaren weer terugziet in zijn thuisstad, hoopt hij op vergeving en een tweede kans.

Sympathieke personages met een gedeeld verleden

Ergens ben ik altijd een beetje bang dat een nieuwe New Adult die ik oppak gaat tegenvallen, omdat ik vrees dat het teveel bouquetroman wordt en/of gewoon niet mijn ding is. Hoe dan ook, bij Zij die ontkomen van Roni Loren bleken die zorgen volledig onterecht. Ik heb nog nooit gehad dat ik vanaf de eerste hoofdstukken zó gegrepen werd door een New Adult-boek. De combinatie van sympathieke personages met een heftig verleden en de terugblikken op de bewuste avond, bleek verrassend goed te werken.

‘Ik heb nog nooit gehad dat ik vanaf de eerste hoofdstukken zó gegrepen werd door een New Adult-boek’

Al vanaf de eerste pagina lees je over hoe het was voor Liv, een van de overlevers. Na twaalf jaar zit ze voor de camera van een documentairemaker, op de school waar het allemaal gebeurde. Het is heftig om erover te praten, ze heeft flashbacks. Ook Finn, waar Liv vroeger in het geheim mee zoende in gangkasten, is aanwezig. Na afloop ontmoeten de overlevers elkaar in het hotel. Naast Liv leer je de drie vrouwen kennen die de schoolshooting ook hebben overleefd. Ze zijn niet echt vriendinnen geweest op de middelbare school, maar delen een verleden. Twaalf jaar geleden hebben ze een tijdscapsule gemaakt met daarop beloftes over hun toekomstige leven. Ze willen de schutters niet laten winnen, ze wilden niet dat ze ook hun levens afpakten. Terwijl iedereen zijn beloftes terugleest, overvalt Liv een gevoel dat alles is mislukt. Ze besluit dat het vanaf nu anders moet.

‘Dit is zoals je wilt dat een New Adult is’

Gelaagd, interessant en romantisch – dat is Zij die ontkomen. Ik vind het heel knap hoe Roni Loren laat zien hoe Liv en Finn nog steeds kampen met de gevolgen van de schoolshooting. Het zit in hele kleine dingen, zo kan Liv bijvoorbeeld geen dennengeur meer ruiken omdat de desinfectiespullen in de gangkast waar ze zat tijdens de schietpartij exact zo roken. Hoe Finn en Liv uiteindelijk steun bij elkaar vinden en verliefd worden, voelde heel natuurlijk en helemaal niet geforceerd, ongemakkelijk of pushy aan. Kortom: dit is zoals je wilt dat een New Adult is – romantisch, sexy en óók heel gelaagd. Kom maar op met deel 2!

Cijfer: 8

Zij dit ontkomen is vertaald door Els Brevink en uitgegeven bij Zomer & Keuning. Voor deze blogpost kreeg ik een digitaal recensie-exemplaar opgestuurd.