Recensie: Omgaan met ongewenste intimiteiten - Carlie van Tongeren & Mark de West

Recensie: Omgaan met ongewenste intimiteiten – Carlie van Tongeren & Mark de West

Carlie van Tongeren kennen we van haar YA-boeken Heerestraat & Rozenlaan en Het meisjesmanifest. Onlangs verscheen Het zusje van, een kort verhaal voor jongeren, maar er verscheen ook nog een totaal ander boek: Omgaan met ongewenste intimiteiten, die ze samen schreef met Mark de West. In deze blogpost meer over dit belangrijke boek.

Van de collega die toespelingen maakt tot intimidatie in het openbaar vervoer

‘In dit boek bundelen Mark de West, expert op het gebied van (persoons)beveiliging, en Carlie van Tongeren, auteur van diverse boeken over seksualiteit en feminisme, hun ervaring en expertise. Daarmee ontwikkel je een strategie waarmee je je zelfverzekerder en nooit meer overvallen zult voelen.’ Handig, want ongewenste intimidatie is enorm breed en bijna elke vrouw krijgt er wel een keer mee te maken in haar leven. Volgens de cijfers van Kenniscentrum seksualiteit Rutgers krijgt 22 procent van de vrouwen in Nederland krijgt te maken met verkrachting en 53 procent met aanranding, voornamelijk vrouwen tot 40 jaar. Schokkende cijfers.

‘Van de collega die irritante seksuele toespelingen maakt of een hand te ver onder op je rug legt tot een man die te dicht bij je komt zitten in de trein – in dit boek leer je hoe je daar beter mee om kunt gaan en vooral wat je moet doen’

Maar waarom een boek dat vrouwen helpt om te gaan met deze situaties? Waarom geen boek gericht op mannen dat ze zich normaal moeten gedragen?’ Helemaal waar, zeggen de auteurs van dit boek, maar op de korte termijn zijn deze tips zeker belangrijk en handig. Zo zet de inleiding meteen de toon van Omgaan met ongewenste intimiteiten. Verwacht bruikbare tips, een strategie zelfs, geen victim blaming of ander geoordeel. De auteurs stellen dan ook: ‘Het is veel slimmer om te weten hoe je afwijkend en potentieel gevaarlijk gedrag herkent en hoe je daarop kunt anticiperen.’ Van de collega die irritante seksuele toespelingen maakt of een hand te ver onder op je rug legt tot een man die te dicht bij je komt zitten in de trein – in dit boek leer je hoe je daar beter mee om kunt gaan en vooral wat je moet doen.

Een boek waar je zeker iets van opsteekt

Ik vind Omgaan met ongewenste intimiteiten een enorme aanrader. Eigenlijk zou iedere vrouw dit moeten lezen. Naast dat het heel bruikbaar is, geeft het ook een prettig gevoel tijdens het lezen omdat veel dingen gebaseerd zijn op technieken uit de politie- en beveiligingswereld. Denk aan een situatie inschatten en ten alle tijden voorkomen dat je wordt meegenomen naar een andere locatie – bijvoorbeeld van druk restaurant naar ondergrondse parkeerplaats waar niemand is. Dat je dat soort dingen leert door dit boek, geeft je al direct een veiliger gevoel.

‘Eigenlijk zou iedere vrouw dit moeten lezen’

Al met al heb ik er veel tips uit gehaald voor mezelf. Ik dacht dat ik veel al wist, maar even met je neus op de feiten worden gedrukt en wat opheldering krijgen kan nooit kwaad. Wel had ik graag nog meer ervaringsverhalen gelezen. Nu waren het korte stukjes. Van mij mocht dat wel wat uitgebreider dan dat, zodat je van zo’n casus ook weer kunt leren. Maar hoe dan ook een goed boek. Slim om af en toe weer even op te pakken en door te bladeren (en om veel tabjes in te plakken zodat je makkelijk iets kunt teruglezen, dat ook). 3,5 sterren.