slashwerk femke meijboom recensie

Recensie: Slashwerk – Femke Meijboom

Na haar boek over haar oma is Femke Meijboom terug met een nieuw boek. Een totaal ander boek. Dit keer geen familiegeschiedenis, maar een boek over carrière en het vinden van je ideale loopbaan. Zie het als een soort Babe, You Got This, maar dan een stuk meer down to earth. Dit vond ik van Slashwerk van Femke Meijboom.

Interviews met vrouwen waarin je jezelf kunt herkennen

Ik liet het net al tussen de zinnen doorklinken, over Babe, You Got This was ik niet bepaald enthousiast of eigenlijk boeken over carrière in het algemeen. Meestal herken ik mezelf niet in dat soort boeken en vraag ik mezelf alleen maar af: hoe zijn deze mensen gekomen waar ze nu zijn? Hoe is het begonnen? Gelukkig valt Slashwerk niet in mijn ik-krijg-hier-de-kriebels-van-categorie. Integendeel.

‘Je krijgt het gevoel dat je niet de enige bent die soms twijfels heeft over wat je wilt gaan doen in de toekomst en hoe je dat in hemelsnaam moet aanpakken’

Het eerste deel van Slashwerk begint met interviews met verschillende vrouwen. Sommigen zijn ondernemer of freelancer, anderen werken in loondienst of combineren die twee. Want, zoals ook op de achterkant van het boek staat: waarom kiezen als je ook kan combineren? Ik vond de interviews tof om te lezen, vooral omdat het vrouwen zijn waar je je in kunt herkennen. Of stukjes van jezelf. Het zijn vrouwen die met hun carrière bezig zijn en iets op proberen te bouwen, geen vrouwen die al helemaal bovenaan de carrièreladder staan. Dat maakt het boek voor mij in ieder geval een stuk toegankelijker en bovendien fijn om te lezen. Je krijgt het gevoel dat je niet de enige bent die soms twijfels heeft over wat je wilt gaan doen in de toekomst en hoe je dat in hemelsnaam moet aanpakken. Kortom: voor mij maakten de interviews een groot deel van het boek. Ik had zelfs nog wel véél meer willen vragen aan sommige vrouwen. Het mocht af en toe nog wel iets concreter en diepgaander, vond ik.

slashwerk femke meijboom recensie

Wat ik verder vond van Slashwerk

Ik zou Slashwerk omschrijven als een positief en eerlijk boek over carrière waarin veel vrouwen zich zullen herkennen. Bovendien is het ontzettend praktisch. Het gaat over welke keuze je kunt maken na je studie en vooral ook hoe je dat doet. Er staat bijvoorbeeld een vragenlijst in met vragen als ‘welke talenten wil je inzetten?’ en ‘wat betekent werken voor je?’ Ook gaat het over het schrijven van een sollicitatiebrief (met voorbeeld!) en hoe je kunt opvallen als sollicitant. Heel fijn om dat soort dingen bij de hand te hebben, zeker als je net bent afgestudeerd.

‘Een positief en eerlijk boek over carrière waarin veel vrouwen zich zullen herkennen’

De rode draad die door het boek loopt zijn de twijfels van Femke zelf. Ze vertelt eerlijk dat haar hart bij auteur zijn ligt, maar ook veel solliciteerde en een baan in loondienst kreeg. Het gaat over eerlijke gesprekken met vriendinnen en hoe er tegen werken en geld wordt aangekeken in de familie van Femke. Die combinatie van aan de ene kant interviews met andere vrouwen en aan de andere kant Femke’s eigen carrièrepad maakt Slashwerk tot een prettig boek om te lezen. Tel daar de praktische tips bij op en je hebt volgens mij een geslaagd boek.

Bestel hier Slashwerk van Femke Meijboom via haar webshop