in de spotlights manon visser recensie blogtour

Recensie: In de spotlights – Manon Visser

Ik hou ervan om YA-debuten te lezen en zo nieuwe auteurs te ontdekken. Zo bleek ik Als de nacht eindigt van Laura Diane fantastisch te vinden. Dit keer lees ik weer een YA-debuut, namelijk In de spotlights van Manon Visser. Dit vond ik van het boek.

Deze blog is onderdeel van een blogtour. Morgen lees je wat Jessy van Head in the books van In de spotlights van Manon Visser vond.

In de spotlights met Skyler

In de spotlights gaat, zoals de titel al doet vermoeden, over iemand die in de spotlights staat. We volgen Kate, die dol is op zingen. Sinds ze in een muziekwinkel spontaan het podium betrad om te zingen is haar leven niet meer hetzelfde. Ze kreeg een platencontract aangeboden van iemand die naar haar optreden stond te kijken. Een echte gelukstreffer. Om toch een normaal leven te kunnen blijven leven en niet in één klap bekend te worden, besloot Kate met haar ouders en management om haar onherkenbaar het podium op te sturen. In plaats van blond haar en groene ogen, draagt ze verschillende pruiken op als ze in de spotlights staat onder de naam Skyler. Ook draagt ze kleurlenzen. Zie het een beetje voor je als zangeres Sia, die lang onherkenbaar was door haar gezicht te verbergen onder pruiken.

‘Als het geheim van Kate steeds minder geheim wordt en een stalker nare berichtjes naar haar stuurt, kruipt het verhaal onder je huid’

Aan de ene kant is het dus Skyler in de spotlights, aan de andere kant leeft Kate haar gewone tienerleven. Ze gaat naar een high school in Seattle, is co-captain van het cheerleaderteam op school en heeft een onwijs leuke vriendengroep. Ik vond In de spotlights eigenlijk direct tof om te lezen. Het idee van een tienermeisje dat een dubbelleven leidt komt vaker voor, maar het zit in een origineel genoeg jasje waardoor je toch wel verder wilt lezen. Zeker als het geheim van Kate steeds minder geheim wordt en een stalker nare berichtjes naar haar stuurt, kruipt het verhaal onder je huid. Die spanning is goed gedaan. Het gaat heel geleidelijk. Eerst is het nog rainbows and unicorns op school (oké, met een beetje meidenhaat waar ik niet zo dol op ben, maar dat komt later weer goed), beetje bij beetje wordt het grimmiger.

Ik had nog wat meer verwacht

Hoewel het boek prima doorleest, had ik toch wat meer verwacht. Ik vond de personages die Manon Visser in In de spotlights opvoert ontzettend leuk, maar ik miste wat meer diepgang. Ik had van veel personages meer willen weten, bijvoorbeeld over de Spaanse beste vriendin Cassie. Nu blijft Cassie een beetje de sidekick die er soms Spaanse uitdrukkingen uitgooit en altijd voor Kate klaarstaat. Ik had wel meer vriendinnenmomenten willen zien, intiemere gesprekken met Kate of momenten bij Cassie thuis. Cassie is zo goed getroffen dat ik het jammer vind dat ze niet zo goed uit de verf komt.

‘Door de spannende Chinouk Thijssen-vibes blijft In de spotlights toch boeien’

Toch weet Manon Visser de vriendengroep wel goed te treffen. Kate heeft haar beste vriendin Cassie, maar er is nog een hele aanhang van andere meiden en jongens die ook op de high school zitten. Samen gaan ze naar feestjes of naar het winkelcentrum. Die momenten vond ik tof. En ook de jongens blijken niet te eendimensionaal. Ze hangen niet voortdurend de coole onbereikbare stoere jongens uit, maar zijn ook gevoelig en onzeker. Dát is juist wel weer fijn om te lezen en minder stereotyperend. Dat moderne laagje van een gemengde vriendengroep en de minder stereotyperende karakters heeft het boek nodig om niet te veel Mean Girls of classic highschooldrama te worden. Ondanks dat er ook typische dingen inzitten die we kennen uit de highschoolfilms zoals het cheerleaderteam (en soms dus die meidenhaat), wordt het niet te irritant cliché. Al met al geef ik het boek drie sterren. Meer diepgang bij de personages en interessantere dialogen had het voor mij een beter YA-debuut gemaakt. Maar In de spotlights heeft door de spannende Chinouk Thijssen-vibes toch genoeg in zich om te blijven boeien.