recensie liefde & geluk Jenna Evans Welch

Recensie: Liefde & Geluk – Jenna Evans Welch

Na Liefde & Gelato is er nu een nieuw boek van Jenna Evans Welch: Liefde & Geluk. Zelfde soort vrolijke minimalistische cover, ander verhaal. Dit vond ik van het boek.

Hier gaat Liefde & Geluk over

Kan een roadtrip door Ierland haar gebroken hart helen? Addie heeft iets ongelooflijk stoms gedaan. Nu is ze diep ongelukkig, en ze is bang dat haar hele toekomst in puin ligt. Wat niet helpt is dat ze ook nog voortdurend ruzie met haar broer Ian heeft, die wil dat ze alles opbiecht aan hun ouders.

Ze hoopt dat de over-de-top-bruiloft van haar tante in Ierland haar kan afleiden, maar dan gooit Ian al hun vakantieplannen overhoop, en voor Addie weet wat haar overkomt, zit ze in een piepkleine auto samen met Ian en zijn Ierse vriend Rowan, die ze met iedere afgelegde kilometer leuker begint te vinden. Wat volgt is een wilde roadtrip door het sprookjesachtige Ierland, met als enige houvast de reisgids Ierland voor mensen met liefdesverdriet.

Geen goed begin

Waar Liefde & Gelato door de titel al snel verraad dat het boek zich afspeelt in Italië, doet Liefde & Geluk dat qua titel nog niet zo. En ook de cover spreekt nog geen boekdelen (ha). Toch zit er wel een hint verstopt in de cover: het klavertje vier staat namelijk voor Ierland. Een roadtrip door Ierland in dit geval, want hoofdpersoon Addie is samen met haar ouders en broers in Ierland vanwege de bruiloft van haar tante. Alleen vindt Addie het allemaal best saai. Ze kijkt er naar uit om na de bruiloft naar Italië te gaan, daar woont haar vriendin Lina (die we kennen als de hoofdpersoon uit Liefde & Gelato – voilà, het verband tussen de twee boeken). Maar door een samenloop van omstandigheden belandt Addie met haar broer Ian en zijn vriend Rowan in een roadtrip van drie dagen.

‘Eerlijk gezegd overwoog ik bijna om het boek aan de kant te leggen, omdat het verhaal me niet pakte’

Ik was in het begin niet zo enthousiast over het boek. Eerlijk gezegd overwoog ik bijna om het aan de kant te leggen, omdat het verhaal me niet pakte. Dat kwam vooral omdat het niet meteen met de roadtrip begint. Eerst gaat het boek zo’n honderd pagina’s over waarom Addie en haar familie in Ierland zijn. Daarbij komen er allemaal familieleden voorbij – drie broers van Addie, ouders en de tante die gaat trouwen – en ik vond het serieus bijna saai worden. Richting de honderd pagina’s slaat het verhaal om en gaan Addie en Ian op roadtrip met Rowan. Waarom en hoe dat precies gebeurt zal ik niet verklappen, maar voor Addie komt het totaal onverwachts.

De roadtrip is tof, maar kon beter worden uitgewerkt

Zoals ik al zei, ik was niet meteen gecharmeerd van het boek. Toch maakt de roadtrip veel goed. Je leert Addie steeds beter kennen, net als de Ierse Rowan. En omdat het een roadtrip is, leer je ook meteen een heleboel over Ierland. In het boek switch je ook tussen Addie’s verhaal en stukjes uit het boek dat Addie leest (lekker meta dit) genaamd: Ierland Voor Mensen Met Liefdesverdriet. Hierdoor lees je stukjes over plekken in Ierland: de Cliffs of Moher, De Burren en het schiereiland Dingle. Ook doet Addie opdrachten uit het boek dat ze meeheeft, om over haar liefdesverdriet heen te komen. Die opbouw vond ik leuk gedaan.

‘Ik vond Addie hartstikke leuk, maar had net niet zo’n ‘we zouden vriendinnen kunnen zijn’-gevoel’

Al met al ben ik matig positief over Liefde & Geluk. Het was het net niet helemaal voor mij. Hoewel het idee van de roadtrip leuk is en ik op momenten echt wel meegevoerd werd door het verhaal, kon het wel beter worden uitgewerkt. Ik miste vaak sfeer en las bijvoorbeeld weinig over de cultuur van Ierland. Hetzelfde geldt voor de personages. Ik vond Addie hartstikke leuk, maar had net niet zo’n ‘we zouden vriendinnen kunnen zijn’-gevoel. Dat komt denk ik omdat je als lezer net zo weinig weet over Addie’s geheim als bijpersonages Ian en Rowan. Daardoor voel je je al vanaf het begin niet zo close met Addie, omdat ze iets achterhoudt. Jammer.

Liefde & Geluk krijgt van mij drie sterren. Geen absolute must-read, maar wel een fijn verhaal. Net als Liefde & Gelato draait dit boek veel om familie en liefde en eigenlijk ook om het leven accepteren zoals het is. Dat is een ontzettend mooie boodschap, natuurlijk. Ook is het leuk dat Lina (uit Liefde & Gelato) terugkomt in dit nieuwe boek. Dat is leuk gedaan en voegt zeker iets toe. Helaas zijn er naast veel positieve punten ook dingen waar ik minder over te spreken ben, dus dit boek kan voor mij niet tippen aan Liefde & Gelato.

Heb jij Liefde & Gelato of Liefde & Geluk al gelezen en wat vond je ervan?