Recensie: Riverdale - De roadtrip - Micol Ostow

Recensie: Riverdale – De roadtrip – Micol Ostow

Riverdale is zo’n serie waar ik een haat-liefdeverhouding mee heb. Aan de ene kant een enorme guilty pleasure en lekker wegkijkmateriaal, aan de andere kant erger ik sinds het derde seizoen aan het gebrek aan goede verhaallijnen. Hoe dan ook neig ik inmiddels weer naar de guilty pleasure-kant, want dit tweede Riverdale-boek van Micol Ostow (eerder verscheen Riverdale – Hoe het allemaal begon al) was best lekker leesvoer.

Hier gaat Riverdale – De roadtrip over

Als Archie, Betty, Veronica en Jughead een roadtrip gaan maken, hopen ze even aan hun problemen te ontsnappen. Maar ze komen er al snel achter dat Riverdale hen overal achtervolgt… ook als ze het stadje verlaten.

Archie is aangeklaagd voor moord en alles wijst erop dat hij schuldig is. Betty, Veronica en Jughead weten dat Hiram Lodge Archie de schuld in de schoenen probeert te schuiven, maar hoe kunnen ze dat aantonen? Ze besluiten terug te gaan naar Shadow Lake om Archies onschuld te bewijzen. Het is alles of niets. Hun plan móét slagen. Met alle gevolgen van dien.

Spannende taferelen in Shadow Lake

Eerder las ik al Riverdale – hoe het allemaal begon, het boek over de levens van Betty, Archie, Jughead en Veronica vóór het eerste seizoen van de populaire Netflix-serie. Dat boek vond ik niet heel geweldig, maar ik was toch wel benieuwd naar het nieuwe Riverdale-verhaal van Micol Ostow. Riverdale – de roadtrip, dat zich afspeelt tussen seizoen 2 en 3, beloofde namelijk een stuk spannender te worden.

‘De spanning is voelbaar, de vaart zit goed in en ik had zin om door te lezen’

En dat wordt het ook wel. Betty, Archie, Jughead en Veronica gaan namelijk naar Shadow Lake, buiten Riverdale. Daar heeft de Familie Lodge een groot huis staan, genaamd de ‘Lodge Lodge’. Eenmaal daar willen ze documenten zoeken in het kantoor van Veronica’s vader Hiram om zo de onschuld van Archie te bewijzen. (spoiler) Als je seizoen 3 al hebt gekeken weet je al dat het gaat mislukken, want Archie beland in toch in de cel. (einde spoiler) Hoe dan ook worden het behoorlijk spannend in Shadow Lake en dat begint al op de roadtrip naar het vakantiehuis toe, met creepy medewerkers in een winkel en een geheimzinnig busje. De spanning is voelbaar, de vaart zit goed in en ik had zin om door te lezen.

Een fijne leeservaring, maar een tegenvallende ontknoping

Eenmaal in het vakantiehuis gaat er ook van alles mis en wordt het boek een soort YA-thriller – met bewijs dat maar niet gevonden wordt, uitgeschakelde camera’s, een geheime schuilruimte en een alarm met een code. Het gevoel dat de vier Riverdale-personages in de gaten worden gehouden is duidelijk te voelen. De sfeer is beklemmend. Maar hoe spannend het ook wordt, ik had persoonlijk een grotere ontknoping verwacht. Het einde viel me toch wat tegen en was eigenlijk een beetje een anti-climax te noemen.

‘Hoe spannend het ook wordt, ik had persoonlijk een grotere ontknoping verwacht’

Toch was het al met al wel een fijne leeservaring. Dit boek over Riverdale is heel anders dan het eerder verschenen Riverdale-boek van Ostow, in positieve zin. Het is stukken spannender en het zet veel meer aan tot doorlezen. Waar de personages in Riverdale – hoe het allemaal begon amper samen waren, zijn ze dat in Riverdale – De roadtrip juist bijna de hele tijd. Dat maakt het geheel beter. Maar, en dat moet ook worden gezegd, het plot kon nog wat beter. Af en toe vond ik het wat verwarrend of werd de vaart opeens uit het spannende plot gehaald, doordat er een dagboekfragment van Betty tussendoor kwam. Kortom: lekker boek, zeker lezen als je Riverdale-fan bent (want je hebt wel wat voorkennis nodig over seizoen 2 en 3), maar anders is het misschien niet jouw ding. Ik geef het boek 3 sterren.

Cijfer: 6,5