3PAK 2019 - Margje Woodrow, Joost Klein & Karin Amatmoekrim
Literatuur & romans,  Young adult

Recensie: 3PAK 2019 – Margje Woodrow, Joost Klein & Karin Amatmoekrim

De Boekenweek voor jongeren zit er alweer bijna op, maar niet zonder mijn bespreking van de 3PAK. In voorgaande jaren besprak ik dit geschenk dat je kunt ophalen bij je bibliotheek of boekhandel ook al (check hier mijn blogposts over de 3PAK van 2017 en van 2018), dus 2019 mocht niet ontbreken. Dit jaar schreven Margje Woodrow, Joost Klein & Karin Amatmoekrim er een kort verhaal voor. Vandaag vertel ik je wat ik ervan vond.

Margje Woodrow – Exposure

Margje Woodrow kennen we van haar YA-thrillers zoals Snitch en Buitenspel. Haar korte verhaal Exposure, die in deze 3PAK staat, is ook zo’n spannende jeugdthriller (maar dan een stuk korter dan normaal natuurlijk). Het verhaal gaat over Gwen en haar twee vrienden Toby en Sena. Samen hebben ze een Instagramaccount met de naam ‘Spotkop’ waarin ze gekke – en vaak bewerkte – video’s van leraren op school delen. Iedereen kan dingen insturen, maar Gwen maakt ook regelmatig stiekem filmpjes tijdens de les.

‘Het is heel herkenbaar en bovendien lekker spannend’

Ik vond het verhaal spot on. Omdat het over social media gaat, sluit het heel goed aan op jongeren. Het is heel herkenbaar en bovendien lekker spannend. Hoofdpersoon Gwen heeft namelijk strenge ouders en ze is doodsbang dat ze straf krijgt, helemaal als er een filmpje wordt gepost die écht te ver gaat. Het verhaal krijgt van mij 3,5 sterren. Margje Woodrow weet goed de belevingswereld van jongeren te vangen in haar verhaal.

Joost Klein – Brüders auf Berlin

Joost aka. Eenhoornjoost werd bekend als YouTuber en is inmiddels rapper. Veel jongeren kennen ‘m volgens mij wel. Hij schreef eerder Albino, een boek met allemaal korte maar rake zinnen. Qua stijl doet Joost een beetje denken aan Tim Hofman.

‘Joost heeft een hele aparte schrijfstijl, maar het smaakt voor mij toch wel naar meer’

Het verhaal Brüders auf Berlin gaat over Joost (zou het deels autobiografisch zijn?) die met twee vrienden op pad gaat naar Berlijn. Eerst zwierf hij lekker alleen rond in de stad, nu zijn zijn vrienden er en zijn ze in een nachtclub. Denk: veel drankjes, knappe meisjes om mee te dansen en gekke hersenspinsels. Ik vond het verhaal tof. Joost heeft een hele aparte schrijfstijl, maar het smaakt voor mij toch wel naar meer. Het is een beetje verwarrend soms, want de hoofdpersoon zit veel in zijn hoofd en maakt soms gekke opmerkingen. De dialogen zitten ook vol straattaal (heel grappig wel). Al met al vond ik de schrijfstijl tof, maar het plot niet zo geweldig, want er gebeurt te weinig. Er mocht wat meer actie bij. Hoe dan ook ben ik heel benieuwd naar wat Joost nog meer gaat schrijven, want talent voor schrijven heeft ‘ie zeker. 3 sterren.

Karin Amatmoekrim – Echo

Het beste verhaal uit de 3PAK is naar mijn mening Echo van Karin Amatmoekrim. Ik kende deze schrijfster nog niet, maar na het lezen van haar korte verhaal wil ik héél graag meer van haar lezen. Eerder schreef ze bijvoorbeeld de romans Tenzij de vader en Het Gym.

‘Ik vond Echo echt waanzinnig mooi’

Echo borduurt verder op haar roman Het Gym. Hoofdpersoon Sandra is verliefd op een mysterieus meisje uit haar klas. Er zijn allerlei roddels over die mysterieuze S. op school, maar wat zeker is is dat ze ‘over het spoor’ woont. Dat wil zeggen: in een minder goede wijk dan de kakkers op het gymnasium. Sandra is dus geïntrigeerd door haar en probeert haar aandacht te trekken, zonder veel succes. Totdat ze een torenkamertje ontdekt op school en daar besluit te gaan schrijven. S. blijkt ook in het torenkamertje te komen, maar alleen op vrijdagen vanwege besprekingen met de feestcommissie. Sandra besluit er een boekje met een verhaal voor S. achter te laten in de hoop dat ze zo haar aandacht trekt.

Ik vond Echo echt waanzinnig mooi. Hoewel er weinig dialoog in voorkomt en het verhaal zich vooral in het hoofd van Sandra afspeelt, is het denk ik toch een mooi verhaal voor jongeren. Een stuk literairder, maar prachtig. Zo’n verhaal en schrijfstijl waar je van moet houden, maar als je er van houdt dan wordt je er direct verliefd op. Ik geef Echo vijf sterren. Karin Amatmoekrim noteer ik zeker op mijn lijstje met auteurs waarvan ik nog eens een boek wil lezen.

Heb jij de 3PAK al gelezen? Je kunt het tijdens de Boekenweek voor Jongeren ophalen bij je bibliotheek of boekhandel.