Gevaar (De Royals #5) - Erin Watt

Recensie: Gevaar (De Royals #5) – Erin Watt

Na Verleiding, Verraad, Geheimen en Verlangen is het nu toch echt tijd voor het vijfde en laatste deel in de Royals-serie van Erin Watt: Gevaar. In Gevaar gaat het verhaal over Easton en Hartley verder, na het schokkende einde van Verlangen. Dit vond ik van het boek.

Hier gaat De Royals #5 – Gevaar over

Het leven van Hartley staat op zijn kop sinds ze Easton Royal heeft ontmoet. Hij is onweerstaanbaar, maar ook gevaarlijk. Wanneer Hartley door een ongeval haar geheugen kwijtraakt, vertrouwt ze niemand meer. Instinctief weet ze dat Easton slecht voor haar is, tegelijkertijd lijkt hij de enige die haar kan redden. Easton wil dat ze haar geheugen terugkrijgt, terwijl Hartley ervan overtuigd raakt dat je sommige dingen maar beter kunt vergeten.

de royals 5 gevaar erin watt recensie

Een nieuwe dynamiek tussen Hartley en Easton

Ik ben enorm fan van de Royals-serie van Erin Watt, vooral de eerste drie delen vond ik heerlijk om te lezen. Toen kwam het vierde deel en was ik niet laaiend enthousiast, eerder gematigd positief. Begrijp me niet verkeerd, ik vond Verlangen leuk om te lezen, maar ik miste de vaart in het verhaal en een beter plot. Easton en Hartley als hoofdpersonages vond ik wel een prettige verandering. Hoe leuk Ella en Reed ook zijn, het was tijd voor een ander perspectief. In dit vijfde deel wordt die lijn gelukkig aangehouden. Geen gek gedoe met nieuwe of extra perspectieven, we lezen gewoon weer vanuit Easton en Hartley.

’Waar Easton en Hartley zo naar elkaar toe groeiden in Verlangen, zo ver verwijdert van elkaar zijn ze in Gevaar.’

Maar er is nogal wat veranderd. Zoals je weet, eindigde het vierde deel heel shocking. Om je geheugen op te frissen: Hartley en Easton botsten tegen de auto aan waar Sebastian, Lauren en Sawyer inzaten. Gevaar opent dan ook met hoofdstukken vanuit het ziekenhuis. Je leest dat Easton zich enorme zorgen maakt over zijn broer en zich heel verantwoordelijk voelt. Even later blijkt het met Hartley ook niet goed te gaan, ze heeft geheugenverlies en is haar herinneringen van de afgelopen drie jaar kwijt. Waar Easton en Hartley zo naar elkaar toe groeiden in Verlangen, zo ver verwijdert van elkaar zijn ze in Gevaar.

de royals 5 gevaar erin watt recensie

Volwassen worden en vrede hebben met het verleden

Ik ben positief over dit vijfde deel. Het verhaal is een stuk onderhoudender dan het vierde boek. Waar Verlangen nog wel eens kabbelde, leest Gevaar juist lekker door. De wisseling in perspectief is meer in balans (meer Hartley, yes!), waardoor je zowel Easton als Hartley echt leert kennen. Ik vond de thema’s ook goed en passend. Je ziet dat Easton volwassen aan het worden is, zich minder als een roekeloze tiener gaat gedragen en beter weer wat hij wil. Aan de andere kant zie je Hartley, die ondanks haar geheugenverlies, de wereld en zichzelf beter probeert te begrijpen. Eigenlijk worden ze in dit boek allebei volwassener door op hun eigen manier vrede te hebben met het verleden.

‘Ella en Reed waren mijn lievelingspersonages, maar Hartley en Easton horen er nu zéker ook bij’

Wat ik wel jammer vond aan het boek, was dat er weinig aandacht werd besteed aan de nazorg. Hartley komt uit het ziekenhuis met geheugenverlies, moet weer bij haar vreselijke ouders (!!!) wonen en that’s it. Er zijn geen check-up’s, ze krijgt geen psycholoog toegewezen om haar te begeleiden of een coach om haar te helpen. Dat voelt onrealistisch aan. Verder heb ik eigenlijk wel erg genoten van dit boek. Het einde is weer, zoals we van Erin Watt gewend zijn, bizar raar. Maar we krijgen zowaar ook een heel happy end! Ik verklap niks, maar HET IS FANTASTISCH. Een heerlijk einde van deze serie. (Alhoewel: Uitgeverij De Fontein gaat deel 3,5 – een extra verhaal over Gideon en Savannah – ook vertalen! Hoera. Dit deel gaat Hartstocht heten en komt in juni 2019 uit.)

Mijn eindoordeel over Gevaar

Ella en Reed waren mijn lievelingspersonages, maar Hartley en Easton horen er nu zéker ook bij. Ik was een beetje bang dat de Royals-serie wat De Selectie-tekenen ging vertonen (bij die serie vinden veel mensen deel 1 t/m 3 fantastisch en deel 4 & 5 verschrikkelijk), maar dat was zeker niet het geval. Dit vijfde deel maakt veel goed. Ja, er zijn wat dingen die beter uitgewerkt konden worden, maar ik heb enorm genoten van dit boek. Zo erg dat ik nu geen favoriet Royal-koppel meer kan kiezen, en dat wordt met Hartstocht op komst alleen nog maar erger, vrees ik. Anyway: 3,5 sterren voor Gevaar.

Hebben jullie de boeken van Erin Watt al gelezen?