recensie heartstopper alice oseman

Recensie: Heartstopper Volume 1 – Alice Oseman

Heartstopper van Alice Oseman – je moet in de YA-wereld onder een steen hebben geleefd, wil je deze hype niet hebben meegekregen. De queer graphic novels zijn onwijs populair, al tijden. Nu zijn ze er eindelijk ook in het Nederlands (vertaald door Niels van Eekelen). Dit vond ik van het eerste deel van Heartstopper van Alice Oseman.

Het begin van een queer graphic novel-serie

Het universum van Alice Oseman begint in volume 1, waarin we als eerste Charlie leren kennen. Charlie valt op jongens en spreekt in de pauzes soms af met Ben, om stiekem te zoenen in de schoolbibliotheek. Ben wil niet dat iemand daarachter komt en behandelt Charlie niet bepaald op een fijne manier. Maar Charlie laat het voor nu even zo, totdat er nieuwe klassen komen en hij bij Nick in de klas komt. Nick is een van de rugbysterren op school. ‘Sowieso hetero’, denkt Charlie in eerste instantie.

‘Af en toe wil je bijna exploderen van schattigheid’

Als lezer kijken we een beetje in de levens van beide personages. In dit eerste deel volgen we met name Charlie, maar af en toe krijgen we ook een glimp te zien van Nick die worstelt met zijn eigen gevoelens terwijl Charlie al uit de kast is (gedwongen, dat wel). De twee kunnen het in de klas in ieder geval goed met elkaar vinden, maar er hangen continu onuitgesproken woorden in de lucht. De vriendschap tussen de twee bloeit op, er zijn twijfels of het niet meer is en het is vooral ongelofelijk zoet. Suikerzoet, zou ik het zelfs willen noemen. Af en toe wil je bijna exploderen van schattigheid, zo lief wordt de band tussen Nick en Charlie beschreven. Het spat van de pagina’s af.

recensie heartstopper alice oseman

Representatie en hoe vorm en inhoud samenvallen

De queer graphic novels van Alice Oseman zijn ontzettend populair. Nu de boeken er langzaamaan in het Nederlands komen, begrijp ook ik waarom. Als eerste is er natuurlijk een groot deel representatie. Voor jongeren die zelf nog niet zo goed weten op wie ze vallen, worstelen met hun gevoelens of zelfs worden gepest is dit bij uitstek een fijn boek om te lezen. Vooral ook omdat het zo feelgood is, het is hoopvol. Ook als je niet queer bent zoals ik, is de algehele hoopvolle sfeer heerlijk tijdens het lezen. De vervelende coming-out verhalen zijn er genoeg in boeken, fijne verhalen over de liefde mogen er ook zijn. En Heartstopper is er één van, dat is zeker.

‘De vervelende coming-out verhalen zijn er genoeg in boeken, fijne verhalen over de liefde mogen er ook zijn’

Daarmee kom ik direct op het voornaamste punt waarom ik denk dat dit boek zo populair is. De feelgood, de intense schattigheid. Vorm en inhoud vallen perfect samen. De lieflijke illustraties van Oseman sluiten goed aan op de opbloeiende liefde tussen Charlie en Nick. Maar ook bij de bijpersonages, die we misschien nog wel gaan zien in de komende ‘volumes’ van deze serie. Ik ben in ieder geval enthousiast na het eerste deel. Heartstopper Volume 1 van Alice Oseman krijgt van mij daarom 4 sterren.