Recensie: Wat een tijd om alleen te zijn! - Chidera Eggerue

Recensie: Wat een tijd om alleen te zijn! – Chidera Eggerue

Als je veel feministische en bodypositive accounts volgt op Instagram, ken je The Slumflower aka. Chidera Eggerue ongetwijfeld al. Chidera deelt op haar platform veel over dating, ongezonde relaties, hoe het is om zwart te zijn en feminisme. Ook hield ze eerder een Ted Talk en werd ze bekend met de hashtag #saggyboobsmatter. Nu is haar boek Wat een tijd om alleen te zijn! uit, waarin Chidera uitlegt waarom het belangrijk is dat je jezelf genoeg vindt en dat alleen zijn het allerbeste is wat je is overkomen. Dit vond ik van haar boek.

Jij, zij & wij

Wat een tijd om alleen te zijn! is niet alleen geschreven door Chidera Eggerue, ze heeft het ook vormgegeven. De felle roze en okergele kleuren springen eruit, zeker in combinatie met de vele zwart-witte strepen. De toon is daardoor meteen gezet: dit boek is heel eigen en er is veel tijd en energie ingestoken. Het boek is daarnaast opgedeeld in drie delen: jij, zij en wij. Laat ik beginnen met het onderdeel ‘jij’.

‘De toon is daardoor meteen gezet: dit boek is heel eigen en er is veel tijd en energie ingestoken’

Jij gaat, zoals de auteur uitlegt, ‘over het evalueren van je eigenwaarde, de tijd nemen om te helen en hoe je jezelf staande houdt in deze rommelige wereld.’ Het was misschien dat ik nog even moest wennen aan de schrijfstijl, maar Jij pakte me nog niet zo. De hoofdstukken zijn kort, soms slechts een pagina, en ik vond het een beetje rommelig. Het voelt alsof Eggerue zoveel onderwerpen op me afvuurde, dat ik niet meer wist waar ik nu moest beginnen. Maar gelukkig veranderde dat tijdens de laatste twee delen.

Het verhaal wordt duidelijker in de laatste twee delen

Zij en Wij vond ik vele malen sterker dan het begin. Nog steeds springt Eggerue wel wat van de hak op de tak, maar de rode draad wordt steeds duidelijker: beslis wat je waard bent, neem de tijd om te helen en vermijdt giftige vriendschappen en relaties. In Zij gaat het met name om dat laatste. Hoe weet je of een relatie/vriendschap gezond is? Wat zijn red flags? Van emotioneel onbereikbare personen met een te groot ego tot je gevoel bij bepaalde mensen in je leven – alles wordt besproken. Een mooi citaat daaruit vond ik: ‘Het is altijd verleidelijk om iemand een derde kans te geven op basis van ‘leuk’ gedrag, maar de vriendelijkheid van dat moment neutraliseert niet de specifieke overtreding die jou nog steeds raakt’.

‘Van emotioneel onbereikbare personen met een te groot ego tot je gevoel bij bepaalde mensen in je leven – alles wordt besproken’

Wij gaat door op Zij en richt zich op goede relaties onderhouden, giftige vriendschappen/relaties beëindigen en hoe je in de toekomst betere relaties aan kunt gaan. Tussen al deze hoofdstukken door wordt Eggerue slechts een klein beetje persoonlijk, vooral tijdens de spreekwoorden uit het Igbo die ze van haar Nigeriaanse moeder heeft geleerd. Een paar van die wijsheden: ‘de persoon die meelift, weet niet hoe zwaar de reis is’ of ‘als je de persoon die gekookt heeft prijst, zal hij opnieuw willen koken’.

‘Eigentijds, belangrijk en vooral erg puur’

Conclusie: je merkt dat dit een boek is dat Eggerue vanuit het diepst haar hart heeft geschreven. Er zit veel emotie in. Het voelt als haar Ted Talk, maar dan op papier. Ik heb er veel dingen uit geleerd en ik heb er zelfs bladwijzers in geplakt zodat ik passages terug kan lezen. Toch miste ik meer persoonlijke verhalen. Alle onderwerpen die worden aangehaald zijn sterk, maar zouden nog sterker worden als de auteur haar eigen ervaringen zou beschrijven, voorbeelden zou noemen. Hoe dan ook is Wat een tijd om alleen te zijn! een goede gids, zeker voor jonge vrouwen. Het is eigentijds, belangrijk en vooral erg puur. Drie sterren.

Cijfer: 6,8/7