en dat voor een kat ate de jong
Kind & jeugd,  Literatuur & romans

Recensie: En dat voor een kat (En dat foar in kat) – Ate de Jong

Ik las En dat voor een kat (En dar foar in kat) van Ate de Jong. Een boek dat er in het Fries én in het Nederlands is, allemaal in één bundel. Ik las het boek, ondanks dat ik uit Friesland kom, in het Nederlands en dit is wat ik van dit aandoenlijke kattenboek vond.

En dat voor een kat – Ate de Jong

Een kattenboek is natuurlijk niet iets nieuws, denk aan Dagboek van een poes van Remco Campert of Reisverslag van een kat. Schrijvers schrijven graag over hun huisdier en dat is bij Ate de Jong niet anders. In zijn boek volgen we Bonne, zijn kat, door de jaren heen. Het boek telt negen hoofdstukken en in elk hoofdstuk is Bonne nét een tikje anders. Hij heeft een ander leven, hij is soms zelfs een andere kat. Een kat leeft immers negen levens. Al met al een leuk concept dat De Jong ook goed heeft uitgewerkt.
en dat voor een kat ate de jong

Wat ik van het boek vond

Bonne neemt ons mee in zijn eerste leven tijdens de Tweede Wereldoorlog. Hiermee knalt De Jong meteen het boek in, met maatschappijkritiek (waarom bestaat het woord ‘beestachtig’, het zijn mensen die vreselijke dingen doen, dieren niet) en al. Die schattigheid van kat Bonne en de heftigheid van sommige levens gaan op wonderbaarlijke manier heel goed met elkaar samen. Doordat het door de ogen van een kat is geschreven, kijk je op een andere manier naar menselijke dingen. Daarin zit de kracht van dit boek – en in de grappige en haast achteloze schrijfstijl van de Jong. Al met al vond ik En dat voor een kat van Ate de Jong een verrassend boek. Het was totaal anders dan ik had verwacht. Het is geen doorsnee schattig rainbowy kattenboek, er zit meer in. Tel daar het feit dat er veel Friesland in voorkomt bij op – we zijn in het boek in Dokkum, maar vooral ook veel in Franeker – en ik kan wel zeggen dat ik het een fijn boek vond om te lezen tijdens deze decembermaand.