Recensie: Wat zou Cleopatra doen? – Elizabeth Foley & Beth Coates

Wat kun je van Annie M.G. Schmidt leren op het gebied van werk of wat zou Frida Kahlo je adviseren over een eigen (kleding)stijl? In Wat zou Cleopatra doen?, geschreven voor Elizabeth Foley en Beth Coates, zijn de levensverhalen van vijftig inspirerende vrouwen uit de geschiedenis gebundeld inclusief lessen die je daar vandaag de dag uit kunt trekken. Van onze eigen Annie M.G. en Aletta Jacobs tot onbekendere namen zoals Akiko Yosano en Mary Seacole, er komt van alles voorbij. Dit vond ik van het boek.

Hier gaat Wat zou Cleopatra doen? over

In Wat zou Cleopatra doen? lezen we hoe Cleopatra, koningin Victoria, Aletta Jacobs, Dorothy Parker, Annie M.G. Schmidt en 45 andere heroïsche vrouwen door de eeuwen heen omgingen met dilemma’s en uitdagingen waar vrouwen van nu nog steeds dagelijks mee worstelen. Van voor jezelf opkomen, je ritme vinden, de taakverdeling aan het thuisfront, je flaters onder ogen zien, weten wat je waard bent en je verdriet te boven komen tot tegen de stroom in zwemmen en je balans vinden tussen werk en privé.

Wat zou Cleopatra doen? - Elizabeth Foley & Beth Coates

Een hele inclusieve selectie

Vijftig vrouwen kiezen uit de geschiedenis, een makkelijke taak is het niet. Elizabeth Foley en Beth Coates hebben ervoor gekozen om een heel inclusieve selectie te maken. Zo zijn er in het boek veel onbekendere namen te vinden en staan er niet enkel witte vrouwen in. Vrouwen uit allebei werelddelen komen voorbij. Zo heb je onder andere Rosa Parks, de Filipijnse kinderarts Fe del Mundo, Phoolan ‘Bandit Queen’ Devi uit India en Keniaanse rebellenleider Mekatilili wa Menza.

‘Op school bij geschiedenisles zijn de helden in de boeken ook veelal witte mannen, terwijl er genoeg vrouwen zijn die het verschil hebben gemaakt’

Naast dat er rekening is gehouden met verschillende etnische achtergronden, merk je ook dat de auteurs hebben gekozen om vrouwen te belichten uit zo’n beetje alle tijdvakken. Er worden niet alleen vrouwen uit de 18e, 19e en 20e eeuw genoemd, er komen ook vrouwen voorbij uit de oudheid. Denk aan de Egyptische Cleopatra (69-30 v.Christus), de Griekse dichter Sappho (610 v.Christus – 570 v. Christus) en Enheduanna (2300 v.Christus), een hoge priesteres en prinses van het huidige Zuid-Irak.

Niet alleen maar witte mannen in de geschiedenis

De selectie is dus erg breed, wat ervoor zorgt dat elke lezer wel iets herkent in een vrouw uit de geschiedenis. Heel intersectioneel feministisch verantwoord. Dat is belangrijk, want zo zeggen de auteurs ook in het voorwoord, het grootste deel van de geschiedenis is vastgelegd door rijke (en vooral witte) mannen. Op school bij geschiedenisles zijn de helden in de boeken ook veelal witte mannen, terwijl er genoeg vrouwen zijn die het verschil hebben gemaakt. Het is tijd dat we die vrouwen leren kennen, dus laat Wat zou Cleopatra doen? daar een deel van zien. En dat inspireert.

Lessen die je er vandaag de dag uit kunt trekken

Hoewel het idee tof is om een vrouw uit de geschiedenis te selecteren, haar levensverhaal te vertellen en er vervolgens lessen voor vandaag de dag uit te trekken, vond ik dat het boek te weinig focust op die levenslessen. Jammer, want daarvoor lees ik het boek ook. Wat kan ik leren van deze vrouwen? De levensverhalen zijn zeker inspirerend en fijn om te lezen, maar aan de levenslessen voor de vrouw van nu mocht meer aandacht worden besteed. Hoe dan ook is Wat zou Cleopatra doen? een goed en ook redelijk diepgaand feministisch boek. Een boek met een missie.

Aantal sterren: 3,5